Utrotningshotad - Den svenska tanten!

Hon är utrotningshotad; den svenska tanten!

Hon som läser Hemmets Veckotidning, inte surfar på nätet.
Hon som har kjol och strumpor till vardags istället för jeans
Hon som har en stadig handväska i handen, inte en slarpig axelremsbag
Hon som bjuder på kaffe och hembakade  småkakor i finrummet, inte vin och snittar i köket.
Hon som städar på fredag, tvättar på måndag, bakar på tisdag och håller ordning, inget slarv.
Hon som ringer och skriver brev och kort, inte messar eller mailar
Hon som går upp på morgonen och arbetar hela dagen med mat- och kafferaster inlagda, inga sovmorgnar eller sena kvällar.
Hon som syltar, saftar av egna bär.
Hon som virkar, stickar och går på syjunta
Hon som framför allt har en lugnt och stadigt tempo, inget jäkt, ingen stress.

http://svt.se/2.27170/1.2499210/tanten_-_utrotningshotad_och_coolare_an_nagonsin

Jag som tillhörde den första jeansgenerationen undrade förstås då när jag var tonåring om jag, och alla andra tjejer i min ålder, med någon sorts automatik skulle bli  såna där tanter med hatt och handväska och noppiga bruna strumpor när vi blev äldre. Nu vet jag, det blev vi inte alls, jeansen hänger allt kvar.

Kommentarer
Postat av: M.H

Ha,ha, vilket härligt inlägg! Jag tycker det är underbart med alla dessa ungdomliga tjejer på sjuttio,åttio år som vara som de vill och hänger med i mode och samhällets utveckling. Men samtidigt är det lika härligt med de kvinnor som törs vara tanter också. Undrar om det inte krävs mer mod att vara tant idag, än tvärsom?

Postat av: Herta

Jag blir lite oroad när unga tjejer tar till sig dessa ideal.Det skall fixas och joxas med bakning och hemmet och inredning och en massa samtidigt som man är småbarnsmamma och skall hålla sig ajour med allt nytt på jobbet. Nej vi måste vara rädda om varandra i stället. Idag blir inte dagens tantgrej med husmorskakor avstressande tillsammans med det övriga livet.

2011-08-12 @ 10:22:05
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: Trolda

Ja det är väl tur att tiderna förändras... ;-)



Trolda - önskar fin helg! =D

2011-08-12 @ 11:30:19
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Suss

Jag känner mig nog inte som en tant, men en del av tantkriterierna uppfyller jag. Å andra sidan har jag gjort det hela livet och som 20-åring var jag definitivt inte tant, men stickade och bakade småkakor som en besatt. Kul läsning i alla fall. Undrar hur lattegenerationen gör när de "blir" tanter(och gubbar)?

2011-08-12 @ 14:06:21
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: TT

Underbart! Jag minns tanterna från när man var liten.

Tycker faktiskt det är lite kul att unga tjejer vill lära sej lite av det gamla bara dom lär sej livsbalansen.

2011-08-12 @ 14:12:57
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Selma

Jaa, du det där är en sort jag bara kunde bidra till bevarandet av genom att bli en och det känns fjärran. Ny teknik är ju så smidigt. Hemmets Veckotidning är tråkig. Baka? Äsch det blir ändå jag som äter upp och jag är fet nog. Vi hoppar det. Dessutom fanns det ett tantmuseum i Ljusdalstrakten så hon är nog bevarad till eftervärlden.

2011-08-13 @ 07:49:12
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: anne

Om hemmets sysslor är detsamma som tantsysslor så är jag nog en delvis-tant. Jag var nog mer tant när jag var yngre och hade mer tid till bakandet och syltandet och saftandet. Jag tycker fortsatt om allt detta, men tiden...



Hemmets veckotidning avstår jag gladeligen ifrån och inte hade jag en aning om att måndagar var tvättdagar! ;)



Tanter är bra, bara man får vara det på sitt eget vis, i jeans, med tuppkam och vilt partande! :)

2011-08-13 @ 20:39:08
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback