Syndigt ...

... känns det att vara ledig imorgon onsdag! Pirrande syndigt att ligga hemma och dra sig imorgon när jag vet att kollegorna far som skållade råttor och sliter för att barnen ska få det så bra som möjligt. Hela tiden detta; hur kan vi göra så att barnen får det bra? Det är verkligen det vi pratar om när vi planerar för en ny läsårsstart. Kanske svårt för en utomstående att föreställa sig, men det är huvudtemat.  Jag har himla ambitiösa och duktiga kollegor och jag är stolt över att ha en sån arbetsplats, en som ser till barnens bästa först.
(Uppdatering finns längre ner!)

Och jag ska jobba 80 % det här läsåret, träna på att så småningom bli pensionär, skaffa mig ett liv vid sidan av jobbet, vara ledig varje onsdag. Märkligt för mig som jobbat heltid hela tiden sen jag var väldigt ung och bara varit ledig 6 + 3 + 3 månader vid de tre barnens födelse. Det var ju inte så generöst med barnledighet då på 70-talet och vi ville ju att Roland skulle få vara hemma med barnen också. Det var nytt med att pappor kunde ta barnledigt då, och Roland var först ut i Årjängs kommun med att vara pappaledig.  Nu har jag med ålderns rätt känt mig trött i slutet på arbetsveckan, fast det är väldigt roligt att jobba. Tänkte att om jag är ledig en dag mitt i veckan så kan jag kanske orka göra ett bra jobb även torsdag och fredag. Så i morgon onsdag är jag alltså ledig.

Det känns verkligen syndigt just nu att jag ska vara hemma medan mina arbetskamrater jobbar för fullt. Jag var en tur runt på skolan innan jag gick hem idag tisdag och påminde om att jag inte skulle vara där nästa dag, så ingen skulle skicka elever till mig och så. Jag vet inte ännu om jag orkar göra något vettigt av min första lediga dag så här eller om jag kommer att sitta och rulla tummarna och undra hur det går på jobbet utan mig! ;-) Det kommer självklart att gå alldeles utmärkt!

Ikväll åt vi i alla fall lite festligt med potatisgratäng och fläskfilé för att liksom fira vårt nya liv med mig lite mer ledig. Därefter for gubben på nåt möte. Sen blev det en skogstur med Oskar och släpp av Jazz. Han fick klockrent upp en hare och jagade en god stund, någon timme kanske. Fin höstluft och skönt var det ute. Mörkt när vi kom hem bortåt halv elva.

- Ska jag inte väcka Dig imorgon bitti nu då innan jag åker iväg på jobb?
- Jooo, visst ska Du det, precis som vanligt
- Jamen ska Du inte vara ledig?
- Men jag vill ju vakna och så somna om igen! Det är ju det som är vitsen med att vara ledig!

Uppdaterat kl 10.30  Jodå jag vaknade som vanligt vid 6-tiden på morgonen, läste dagstidningarna på nätet, bloggade lite, pratade med gubben, somnade om igen. Sov som en sten till kl 10.00 och DRÖMDE OM SKOLAN!  Ha ha... jag drömde verkligen om skolan! Jag drömde att jag var på möten i olika konstellationer och träffade efterlängtade elever som jag inte sett än den här terminen. :-)) Så himla puckat! Här tar jag tjänstledigt en dag i veckan för att ägna mig åt fritid och vila - så drömmer jag om skolan ístället. Jag kanske är ett hopplöst fall.

Kommentarer
Postat av: Herta

Vad härligt även om det förståss kommer att kännas konstigt. Heltid är ju det vanliga med vuxna barn. Hoppas Du får riktigt sköna och återhämtande onsdagar framöver.

Postat av: Lena

Njut av dina onsdagar!!!!! I december kommer du att känna, att du verkligen behöver en andhämtningsdag mitt i veckan. Du har antagligen redan nu gjort alla de timmar "samhället" skulle kunna förvänta sig av en medborgare och verkligen dragit ditt strå till stacken.

2011-08-24 @ 11:59:00
Postat av: Mona-Lisa

Jag håller med Lena. Njut Inga.....ta dagen som den kommer. Det är du värd. Jag kommer snart efter.

2011-08-24 @ 19:07:18
Postat av: Inger Maryissa

det låter toppen som du skrivet att träna på att så småningom bli pensionär...

Så skillnaden inte blir för hastig..och kan börja förbereda och skaffa ett liv vid sidan av jobbet

ha det så gott

2011-08-24 @ 22:03:47
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Herta: Ja, det är en märklig känsla!



Lena: Jo, jag har liksom många andra kollegor gjort väldigt många fler timmar än arbetstiden gett som ram. Men jag får förstås ett löneavdrag nu när jag är hemma.



Mona - Lisa: Tackar! Vi har ju kämpat på ungefär lika länge så jag förstår om Du också vill dra ner på tempot. Jag tror att jag redan kan rekommendera det efter den här dagen. ;-)

2011-08-24 @ 22:26:47
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Inger Maryissa: Ja, med den här dagen bakom mig så blir det tydligt att jag behöver träna! ;-)

2011-08-24 @ 22:27:40
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Zarah

Jag har också i stort sett arbetat heltid hela livet, frånsett några få år när barnen var förskolebarn. När jag slutade mitt heltidsarbete var det med blandade känslor, jag var rädd för att tiden skulle kännas lång och inte känna mig fullt sysselsatt. Men icke! Jag njuter verkligen av min nyfunna verklighet - jag styr min tid. Jag styr när jag vill arbeta, jag styr när jag vill vara ledig och vad jag vill göra... Härligt, härligt. Jag hoppas känslan ska vara lika positiv även vintertid.

2011-08-25 @ 09:10:14
URL: http://verandan.svenskablogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback