Monsterorkanen Irene ...

... sveper snart in över miljonstaden New York. Det måste vara surrealistiskt att sitta där barrikaderad i något skyddsrum med enbart det nödvändigaste, i en stad där ingen i stort sett går ute på gatorna, ingen trafik fungerar, broar och tunnelbanor avstängda, där det är tyst och öde, där affärerna är tömda på matvaror.

 Per Bjurman satt på 48:e våningen i sitt orkansäkra hotell och väntade på att monstret skulle anlända. Vaktmästaren som kollade fönstren häromdagen förberedde honom på att han skulle komma att bli sjösjuk. (Jag skulle nog bara dö av skräck om jag tvingades sitta så högt upp i ett hus och svaja fram och tillbaka i 72 timmar). Så Per evakuerade till en god vän som bor närmare marken. Men det blir ett skräckdygn för många och ingen vet riktigt hur det slutar, även om man förberett sig väl. 
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13536238.ab

Samtidigt är det inte riskfritt att befinna sig lågt ned. Där kan bli  översvämning och de lägsta delarna av staden har evakuerats på grund av det. NYC är lågt beläget i förhållande till havsnivån.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13534826.ab

Jag ska genast sluta klaga på regnet som faller oavbrutet över oss i Sillerud den här sommaren, som eventuellt gett oss en tropisk natt i natt, med + 20 grader som det var när vi kom hem från gårdagens kräftäting. Vi har haft en märklig värme och hög luftfuktighet. Värme brukar inte plåga mig men detta har varit pressande de senaste dagarna.

Kommentarer
Postat av: Selma

Vädret hä är grått men ser väldigt beskedligt ut.

Postat av: Inger Maryissa

Jag har tittat en hel del på CNN där de rapporterat från orkanen Irene´s framfart hela dygnet

Ja, säkert det känns surrelistiskt att uppleva att en stor stad som New York som är full av liv och rörelse

men nu det är helt tyst, inget öppet osv. och folk är inomhus eller har begett sig till andra platser.

Jag skulle heller inte våga vara så högt upp i ett höghus när en sådan stor storm drar fram

och farligt är det även i låglanden p.g.a stigande vatten



Ska bli spännande när jag får höra från min mailvän i New hampshire hur de har / hade det när stormen drog fram

Och hoppas de är ok.

2011-08-28 @ 16:40:27
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback