Mobbning ....

... skrivs det om nu i dagstidningarna och jag antar att det är med anledning av skolstarten. Det tycks vara så att man vill skapa rubriker genom att beskriva de ovanliga situationerna, dvs typ  tillfällen då en rektor har agerat klumpigt och ställt en diagnos på en elev utan att ha saklig grund för den och beskrivningar som att det är vanligt att personal ser mobbning utan att ingripa.

På min skola kan jag inte föreställa mig att en enda av oss som jobbar där skulle åse mobbning utan att ingripa och göra det direkt. Nu vet jag ju inte hur stämningen är på andra skolor, men jag tänker mig att det ändå måste vara ovanligt att personal står och ser mobbning utan att reagera på något sätt.

I normala fall så försöker personal att komma till rätta med mobbning, men det kan vara svårt att lösa eftersom det oftast sker när ingen vuxen är i närheten. Och det är nästan omöjligt att ständigt bevaka alla elever på en skola, kanske inte önskvärt heller. Men det strävsamma vardagsarbetet att försöka komma till rätta med problemen beskrivs inte, det arbete som innebär att man utreder, pratar med elever, pratar med föräldrar, anordnar extra föräldramöten, flyttar på mobbare, ökar bevakningen på vissa platser på skolgårdar eller andra elevutrymmen, anställer mer personal osv. Det är mer spektakulärt att göra rubrikere av undantagen. Synd för det bidrar inte till ökad förståelse för verkligheten. 
.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2529069/tva-av-tre-skolor-ger-mobboffer-skulden
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mobbad-elev-far-skulden_6390971.svd
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hennes-satt-gor-att-hon-blir-slagen_6391009.svd

Tack o lov är de allra flesta föräldrar nöjda med sina barns skola. Det får vi glädja oss åt istället när en del media ägnar sig åt den årliga svartmålning inför skolstarten.
http://svt.se/2.22620/1.2503365/svenska_foraldrar_nojda_med_skolan&from=rss?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Svtse-Inrikesnyheter+%28svt.se+-+Inrikesnyheter%29






Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Jo, man har svårt att tänka att de som jobbar på en skola inte skulle ingripa om de såg och visste att det förekom mobbning

Men ja, tyvärr det förekommer oftast när ingen vuxen är i närheten.

och på väg till och från skolan

Kommer ihåg det själv från skoltiden då jag blev mobbad.

Men tror att på den tiden de inte var så observanta på mobbning.



Postat av: Björn Hultman

Intressant åsikt du har om att du tror att det är många lärare som agerar. Den ständiga förnekelsen, man är inte utsatt enligt lärarna, ständiga beskyllningen om att det är den utsattes fel och denna tro om att mobbning är en konflikt. Nej, då vet man inte vad mobbning handlar om, det är ett maktmissbruk och inte någon konflikt.



När det gäller lärare som agerar eller ej, kan jag säga att jag har själv sett och hört lärare som ser när någon blir utsatt, som lärare har man då sagt att det var ju bara på skoj. Vem är det som avgör det? Knappast läraren i alla fall.



Jag debatterade i morse i Nyhetsmorgon om att de utsatta oftast få skulden.

2011-08-17 @ 20:00:21
URL: http://antimobbning.wordpress.com
Postat av: Inga Magnusson

Jag är säker på att merparten av lärare reagerar och ingriper och skolan gör normalt stora insatser mot mobbning. Sen finns det självklart undantag, men jag reagerar mot att de framställs som normaltillståndet i svensk skola. Det tror jag inte att det ´är. Sen ska självklart blundande för mobbning bekämpas så fort man upptäcker det.



Men jag har varit lärare i många år och varje år i skolstarten så svartmålas skolan å det grymmaste. Man vill ha rubriker om skolans misslyckanden på olika områden och inte så sällan finns det ett inslag av effektsökeri i det hela.



Det här blir lite fånigt om jag ska vara ärlig och himla trist för oss som sliter och försöker göra ett bra jobb och som inte blundar. Vi är många!



Jag har förutom raderna här gjort ett jättelångt svar på Din blogg. Den som är intresserad kan gå in och se.

2011-08-17 @ 21:34:37
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Victoria - Foto

Jag blev mobbad hela min skoltid och har skrivit ett inlägg om mobbningen och misshandeln jag var med om. Läs gärna inlägget här: http://thevictoriaplace.blogg.se/2011/january/den-mobbade-flickan.html#comment



Önskar dig en fin söndag!

2011-08-21 @ 12:07:07
URL: http://thevictoriaplace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback