Intensiv ljud- och lästräning ...

... snabbt insatt är effektivt för att förbättra dyslektikers läsning. Det har vi vetat erfarenhetsmässigt och praktiserat i flera år på Silbodalsskolan i Årjäng. Men det är bra att vi nu får forskning som bekräftar det hela också. ;-) .

Sen tror jag också att man kan slippa dyslexi hos en del barn genom att de  själva får välja sin tidpunkt för inträde i läsandets värld,  men den metoden kan vi inte praktisera i skolan numera. Det är för hård målstyrning för att vi ska kunna invänta enskilda barns ultimata inlärningstidpunkt. Skolverket skulle aldrig godkänna något sådant. Det är lite synd för när vi praktiserade det i Signebyn så hade vi ingen elev med dyslexi på 10 år! Och det var nog ingen slump.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/intensivtraning-hjalper-dyslektiker

Kommentarer
Postat av: LIIV - vanlig men unik

SV: Tack! Okej :) Smidigt med en liten också. Jag vill ha en stor (min är a5) Perfekt för mig då jag ibland har papper jag vill vika och lägga där i så jag får med mig dem.



Tack så mycket, du får ha det så bra!

Postat av: Znogge

Känns alltid bra att man får bekräftelse på det som man vet är rätt faktiskt är rätt. Det finns en stor erfarenhet och kunskap på skolorna så säkert var det ingen slump som du säger.

2011-08-11 @ 10:59:13
URL: http://znogge.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback