Bankrutt ...

... verkar världen vara just nu, åtminstone USA som får sänkt kreditvärdighet och EU som inte klarar av att försörja sina fattiga / slösaktiga medlemmar vid Medelhavet. De stora nationella ekonomierna sviktar. Vilka ska vi lita på då? Var finns pengarna? Alla lånar tydligen upp över skorstenen, men då måste det rimligen finnas någon som lånar ut också. Eller är världsekonomin bara på låtsas, Ebberöds bank? Kanske är den ett enda gigantiskt Monopol-spel fast vi har trott att det var på riktigt? Och ingen vet riktigt vilka det egentligen är som sköter spelpjäserna? Marknaden kanske? Eller regeringarna? Eller börserna? Eller storföretagen som idag är mer resursstarka än länder? Eller opinionsmakarna via it / media? Eller är det ingen som egentligen vet vilka de inflytelserika aktörerna är från tid till annan? Det kämpas och slits mellan olika maktcentra bakom kulisserna? Och vi vanliga dödliga har ingen aning om vem som för tillfället håller i tärningen, eller...?

Låt mig få citera Axel Oxenstierna, 1583 - 1654, rikskansler, ett citat som håller än i denna random-värld:

- "Vet Du icke, min son, med huru litet vett världen styrs."

Jag för min del tror mest på Norge. Tänk om vi kunde gå ur fattiga EU och gå med i rika  Norge istället! Välbärgade, rekorderliga och trevliga är de, norrmännen och deras kvinnor (norrkvinnor?).

http://www.dn.se/ekonomi/beskedet-kom-ovantat-snabbt

Kommentarer
Postat av: Zarah

mmm det gäller att hålla sig väl med Norge nu... jag är snart på gång... :-) Norskorna måste det väl heta?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback