Okulär besiktning


Det här huset har såååå vacker inredning. Nu var vi där hos goda vänner på "okulär besiktning" och blev bjudna på lunch. Tack!




De grå tallrikarna är fina.


Här fanns bilder på gemensamma släktingar, Olle / Olof Nilsson / Boberg (som korpral till Västra Boda) , som gifte sig med kaptensdotter Maria Byttner (Pyttner)  från Långserud. Maria var dotter till Maria (Jansdotter) Byttner och kapten CG Byttner på Åstenskog.  Maria och Olof  fick bl.a. Karl Boberg som kom till Sillerud och fick Ester / Estrid  som gifte sig med Gustav Kylén på Liane som fick Tyko, som fick Roland, som fick .... osv. Maria och Olof fick förutom Karl som jag tror var äldst, en son som kallades som pappan Olof och han blev anfader till Bobergarna i Gyltenäs / Vårvik. Hoppas jag fick ihop det rätt nu. Jag snubblade ett tag på Kaptensbostället i Långserud. Det finns två, Kastensbol som hörde till Gillberga och Åstenskog som hörde till Nordmarks. Men Maria Byttner kom alltså från Åstenskog. De stora stenarna i stenfoten under stugan där lär enligt sägnen ha tagit ´från den kyrka som fanns i närheten och som revs.


Om jag minns rätt så är det här just Maria, Rolands farmors farmor ungefär. Hon härstammar från Byttner till  Pyttner som tidigare i släkthistorien blir vallonerna de Beche, som bl.a.  var stadsarkitekt i Nyköping. Och i ett steg tidigare kyrkobyggare och byggmästare i Belgien. En gren av släkten  fortsatte med kyrkobygge neröver Europa i Italien. Men som sagt en gren kom till Sverige  och blev till slut Pyttner /  Byttner / Boberg/  Kylén / Kylin / Sellin osv som kom att översvämma Årjäng med ättlingar.

(Maria Jansdotter Byttner, hon som gifte sig med kaptenen CG Byttner, kom från Svanskog, flyttade till Åstenskog 1809 och dog 1863 i Silbodal Årjäng. Hon bodde på ålderns höst hos dottern i Västra Boda i Sillerud men flyttade från Västra Boda 1860 tror jag,  till Slemtegen där förmodligen något av hennes barn bodde, Gustaf Samuel Byttner. Där finns en Byttnergren av släkten som bär det namnet vidare.)

Kommentarer
Postat av: anne

Spännande! Alltid spännande med våra föregångare!



Mamma har fått en rejäl lunta släktutredning från 1700/1800-tal tillskickat från min moster i Finland i dagarna OCH en hel del gamla foton också. Det ska bli spännande att kika i den.



Tallrikarna-är de från...Mateus, eller något sånt?

Postat av: soffie

va vacker tå så härligt att veta om alla släktingar,

må gott

2011-04-29 @ 21:55:47
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Mia systeryster

Åh vad vackert. Tallrikarna är från Mateus, jag har gröna såna, så fina!!

2011-04-29 @ 23:51:27
URL: http://systerystersdagbok.blogg.se/
Postat av: Mia

Ja, verkligen vackra tallrikar. Har aldrig sett sådana... Vackert hem...

2011-05-12 @ 20:39:50
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Arne Carlsten

Ursäkter är min svenska inte bra.



Olof Boberg var min farmor farfar. Hans son Edvard emigrerade till Amerika, där Edwards dotter Ester gifte sig med en svenska emigrant son som heter Frans Emil Carlsten. Ett av deras barn var min far.

2011-05-25 @ 09:28:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback