Himla bra om skolan, läs- och skriv!
Dagens artikel handlar om "En förolämpning mot barnen ; Så sänkte skolan kraven på barnens läskunnighet"
http://www.dn.se/kultur-noje/maciej-zaremba-en-forolampning-mot-barnen-sa-sankte-skolan-kraven-pa-laskunnighe
Jag vill bara snabbt beskriva vad vi just nu gör på min skola för att kvalitetssäkra verksamheten när det gäller barnens läsning:
- Insatser på förskolan (dagis) för att bädda för bra start i förskoleklass när det gäller barn som behöver extra omsorg, först och främst med syfte att barnen ska må bra och känna sig lyckade när de byter till nästa nivå i skolsystemet.
- Insatser i förskoleklass (6-åringar) både på hela-gruppen- nivå och på individnivå för att tidigt fånga upp barn som riskerar att hamna i läs- och skrivsvårigheter. Idag vet vi en del om vad som ligger i begrepppet "ej skolmogen"; till exempel brister i fonologisk medvetenhet och brister i arbetsminne. Det betyder att vi kan sätta in riktade insatser på de områdena omedelbart och elever slipper dra på sig en negativ självbild (vilket ofta blir resultatet av att "bara vänta", så som vi tänkte förr). Samtidigt ska vi vara ödmjuka och inse att vi ännu inte vet allt om varför ett barn får problem med läs- och skriv, så vi kan nå ett antal barn med våra insatser, men inte riktigt alla - än.
- Ett system av kontrollstationer de tre första åren i grundskolan med tester av hela klasserna när det gäller avkodning i läsningen och förståelse för det lästa, så att ingen ska slinka igenom. Efter varje koll finns givna insatser som ska in snabbt och resultaten av dem ska systematiskt utvärderas. Om en elev misslyckas så är det inte elevens "fel" utan skolans, som inte lyckats hitta rätt metod och då ska skolan leta vidare för att nå framång. Det måste var utgångspunkten i jobbet.
- Där det finns forskningsbaserade åtgärder ska de självklart prioriteras, exempelvis RoboMemo datorträning av arbetsminne, Bornholmsprojektet från Ingvar Lundberg för fonologisk medvetenhet.
Det jag beskriver nu är insatser när det gäller att kvalitetssäkra elevernas läs- och skrivfärdigheter. Det är ett prioriterat område eftersom detta med att kunna läsa och skriva är nyckeln till de andra skolämnena. En elev som inte behärskar läs- och skriv faller också igenom i alla andra ämnen. Det går inte att bli duktig på matte om man inte kan läsa sig till att förstå matteuppgifterna, eller på engelska om lässkickligheten saknas, eller de andra ämnena om det inte går att söka kunskap genom att läsa sig till fakta på nätet eller i böcker. Därför måste de yngsta barnen följas extra noga när det gäller ämnet svenska.
På min skola pågår liknande arbete men jag tycker inte alltid det är så lätt. Kanske inte just med att kvalitetssäkra utan att får vissa barn att läsa.
Jag upplever att mycket annat lockar i stället så den naturliga lässtunden som var självklar för många barn till exempel på kvällen är det inte längre.
Men läsningen är så otroligt viktig så vi ligger i som illrar...
Trevlig onsdag!
DN:s serie är mycket intressant och tar fram just sådana saker som vi som "kan" skola ofta talat och skrivit om. Jag har skrivit flera blogginlägg tidigare, men kommer säkert att skriva fler... Dock uppfattar jag allmänhetens intresse som ganska svalt, vilket gör att man känner sig ointressant och tjatig och kanske låter bli att skriva.
Som du kanske upptäckt är jag just mycket orolig för läs- och skrivfärdigheterna. Det värsta är att jag allt oftare upptäckt hur uppgivna lärarna är; de kommer ingenstans.
Sv: Tack för dina engagerade svar hos mig gällande mina inlägg både inom skola och äldrevård! Jag har skrivit svar till båda och hoppas att du har tid att läsa dem samt ev skriva svar. Dessa frågor är så oerhört centrala och viktiga, så det är trevligt med gensvar. Endast genom samtal kan vi påverka och utveckla (även det egna tänkandet). Tack, snälla Inga! :)
Intressant artikel jag läst med eftertanke. Att möta varje individ på den nivå där den just är... det är ett "mantra" jag ibland har använt tyst för mig själv i mina yrken. Jag arbetar inte i skolan, men väl med människor. Ett tänkesätt som känns rätt även här, i stor grupp och undervisning på "för hög" = obegriplig nivå för den enskilde eleven stökar eleven runt. Men när eleven möts på den språknivå, kunskapsnivå där den just då befinner sig så visar det sig att det ger god utdelning.