Djurskyddet ...

... är viktigt tycker jag. 2009 flyttades ansvaret för det från kommunerna till länsstyrelsen. Kommunerna ansågs inte fullgöra sin uppgift därvidlag på ett bra sätt. Det kan man nog tycka är lite märkligt eftersom kommunen och dess tjänstemän  finns närmare, den numera berömda, verkligheten. Jag minns att jag tyckte det var ett underligt beslut och vi var nog inte så få som var skeptiska. Nu kommer facit.

Medan kommunerna i Värmland hade detta ansvarsområde så gjordes c:a 1000 kontrollbesök per år i länet. Första året med länsstyrelsen gjordes bara drygt 300. Året därpå steg siffran visserligen till drygt 686, men ligger alltså fortfarande på en låg nivå jämfört med tidigare.

Gör om - gör rätt!

http://www.nwt.se/varmland/article884339.ece


Kommentarer
Postat av: Ingmarie

Bra att du tar upp detta...Här i Skåne går de på knäna,hinner inte med bråkdelen av det de ska!

Klart att mer pengar behövs så att färre djur blir lidande.

Just detta jobbar jag mycket med i det tysta....hoppas det gör skillnad!



Kramen till dig från mig

Postat av: Veiken

Det övergår mitt förstånd när man misshandlar och inte sköter djur med respekt och varsamhet!

Tvi för sådana människor.

2011-04-12 @ 18:16:50
URL: http://veiken.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback