Svenska barn mår bra!

Glad blir jag över att läsa om en undersökning som visar det. 97 % (flickor)  o  98 % (pojkar)av alla tillfrågade barn säger att de nästan alltid är på gott humör. Dessutom glädjer det mig att undersökningen refereras i en tidning på ett vettigt sätt, dvs man fokuserar på det viktigaste resultatet och ett positivt resultat. Tyvärr så är det vanligt att man annars väljer att  slå på larmtrumman över små negativa resultat och helt glömmer bort det som är positivt.

Det här resultatet stämmer väl med min hypotes att barn i Sverige aldrig har haft det bättre än nu.

Kommentarer
Postat av: Marie

Skönt att det kommer lite positiva rapporter också. Jag tycker annars att de verkar fokusera på allt negativ de kan hitta på...

Postat av: Inger Maryissa

Ja, det är oftast så att det skrivs och pratas mest om alla negativa saker att det som är positivt glöms bort.

Och det är då lätt att få en uppfattningen att t.ex. de flesta barn mår dåligt,

och då är det ju skönt att få veta att det inte alls är så.

Tror att barn hade det jobbigare förr när barns känslor, vilja osv. inte räknades på samma sätt som nu.

Och skolan var tuffare förr tror jag också och alla förväntningar att vara snälla och lydiga, inte visa sin vilja m.m.

Så nog tror jag också att barn har det bättre nu...

även om det naturligtvis nu finns andra saker nu som skapar oro, stress osv.

Men ändå...

2010-09-08 @ 23:01:25
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Mia

Litet motsägelsefulla uppgifter som kommer fram. Det är nog så livet är, motsägelsefullt. De som mår dåligt, mår dåligt nu precis som förr. Det som är största skillnaden är kanske att idag är det mycket mer "tillåtet" att uttrycka att någon mår psykiskt dåligt. Förr gömdes det undan mycket mer, tror jag. Det var något som inte angick någon annan än familjen.

2010-09-11 @ 09:57:01
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback