Genestorp i Värends Nöbbele...

... kom han ifrån, han som sålde släktforskningsuppgifter på cd till mig på släktforskardagarna i Örebro. (Jag skriver ju rubriken så, så att han ska kunna googla sig fram till min blogg nästa gång han söker på sitt eget ortnamn) I den väldiga arenan i Örebro, kan ha hetat Behrn conventum eller nåt, fanns massor av släktforskningsmontrar.

Jag kunde naturligtvis inte motstå frestelsen att gå till Kronobergs monter och fråga efter släkten på pappas sida, i Värends Nöbbele.  Då hänvisades jag till en man som kom just därifrån och som visste allt om de gamla släktingarna och som kunde lämna dagsfärska rapporter om hur det var nu på Östregård, Brunnsmåla, i Rustmästargården och på Värnlanda osv. Naturligtvis köpte jag en cd med släktuppgifter därifrån och måste då bli medlem i föreningen. Så nu är jag medlem i Kronobergs släktforskarförening.  Också!





Bland släktforskarna fanns också Vallonsläktföreningen, den som har koll på alla vallonsläkter i Sverige. Där kunde jag få se mer av Rolands anfäder, vallonsläkten de Besche, från Bobergssidan. De kom från Belgien och var en släkt av kyrkobyggare, husbyggare, arkitekter och så. En gren flyttade till Italien och fortsatte bygga kyrkor. En gren utvandrade till Sverige och en gubbe blev stadsarkitekt i Nyköping. Sen blev den släktgrenen Pyttner som sedan blev Byttner som sedan blev kapten i Långserud, vars dotter gifte sig med Olle Nilsson  från Svanskog som blev indelt soldat på soldattorpet i Västra Boda och därmed fick namnet Boberg. Och släkten Boberg är alltså bl.a Rolf o Marita i Näs, och Ester (Estrid) Boberg mor till Emma som sedemera gifte sig med H. Sellin och därmed blev anmoder till alla Sellin-släktingar som finns i Årjäng. Emma var  syster till Rolands pappa. Så hänger det ihop, på pappret i alla fall. 

Tja, släktforskning är roligt, jag köpte förstås också cd - skivan med alla vallonsläkterna på. Så nu kan jag slå upp alla valloner i Sverige, men jag har inte prövat än.

Sen hittade jag, som jag skrivit om förut, en släkting på min mammas sida som jag letat efter väldigt länge. Funderar nu på om jag ska gå vidare på det spåret själv eller leja bort den uppgiften till någon som kan det här och vet var / hur man ska leta. Får tänka på det ett tag.




Kommentarer
Postat av: TT

Det verkar ju jättekul med släktforskning! Jag har hört någon gång att jag stammar från valloner men jag vet inte om det ligger någon sanning i det... kanske ska man forska.

Postat av: Lena

Så spännande med släktforkningen. Vallonskivan kan nog behövas även här i släkten. Ryktena går om de brunögda i släkten. Berätta gärna mera.

2010-09-02 @ 20:24:30
Postat av: Rötter

Besök anbytarforum om ni vill veta mer om släktforskning.

2010-09-06 @ 10:00:25
URL: http://www.genealogi.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback