Juridik ...

... har vi studerat idag på fortbildningsdag i Karlstad på universitetet i Frödingsalen, för rektorer och lärare. Det var lite gammal skåpmat först men utvecklade sig till en hel del matnyttigt om den nya skollagen. Det fanns  nyheter där som var bra att få reda på. 



Mellan varven har vi himla kul, vi kollegor från Årjäng och skrattsalvorna rungar genom luften.  Jag gillar verkligen mina arbetskamrater. Vi har en rå men hjärtlig umgängeston. Några av oss har med ålderns rätt utvecklats till att bli befriande åldersobstinata och sitter gärna långt bak i föreläsningssalar.  Fast vi stimmar inte på lektionstid förstås, där går gränsen för vår vandring mot igenbarna, vi väntar till rast.

Som gamla rekordeliga lärarinnor skojade vi friskt om (OBS inte med!) den unge mannen som envisades med att ha en keps på sig inomhus under föreläsningen. Fast det blev antagligen rätt varmt för han kliade sig hela tiden. Vi funderade på om det kepsbärartilltaget från en lärare / rektor syftade till att solidarisera sig med kepsbärande yngre generation eller om han hade fått huvudlöss och försökte stänga in dem.  Till slut åkte den av helt  (blev nog helt enkelt för tätt och varmt!) och  vi konstaterade att en del straffar Gud på en gång medan vi andra får vänta till sedan. ;-)

Sedan satt snett framför mig en rektor som petade ut snorbusar ur näsan för att omsorgsfullt rulla ihop dem mellan fingrarna, betrakta dem ingående och sedan sprätta iväg dem mot golvet. Jag är glad att han inte intog dem till mellanmål också. Ska återkomma till snorkråkor på förekommen anledning eftersom jag läser Kunzelman Kunzelman av Vallgren  just nu. Bajs, blod  och spyor kan jag hantera rätt bra efter ett långt liv med små barn i överraskande situationer, men just snor har jag lite problem med fortfarande.

I morgon bitti publicerar jag text o bild från älgjaktens tredje dag på Harnäs.


Kommentarer
Postat av: Herta

Fy vad äckligt ( med buset). Jag klarar inte att läsa igenom allt. Kepsen färemot, den skall av i alla inomhussammanhang och vid fika-, matbord osv. Det måste vi lära unga gossar oavsett det är tillfälligt mode eller inte.

Postat av: Ailas

Vilken intressant dag! :) Fy vilken rektor, jag mår riktigt illa av blotta tanken på honom. Kom att tänka på ett klipp på herr Berlusconi, med samma beteende... Vet inte om du såg det på min blogg? (Det finns den 20 mars... om du vill äcklas lite till.)



Den nya skollagen... Tja, vad ska man säga? Bäst att inget säga, så har jag inget sagt... men jag är inte helt positiv inför det nya. Tur att man är till åren kommen. :D



2010-10-13 @ 23:02:37
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: anne

Berlusconi blev ju filmad när han käkade snorkråkor på restaurang, då kan väl en sketen svensk rektor få sprätta dem på sina medkonfererande!!! ;)

2010-10-14 @ 15:28:12
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Lotten

Låter intressant. Var på föredrag om nya skollagen i våras. Fast då visste man inte allt. Eller var det förra hösten... Hmmm... tiden går snabbt.

2010-10-15 @ 14:49:17
URL: http://blottenblogg.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback