Göteborg ...

... besökte jag igår fredag i släktforskningsärenden. Det var omtumlande. Två fantastiska människor ställde upp en hel eftermiddag och berättade för mig om sig själva och om släktingar som hittills bara varit namn på papper. 

Jag har lärt mig oerhört mycket både om mina släktingar och om en gången tid, början på 1900-talet. För det handlar inte bara om att ta reda på fakta om deras liv, utan också om att sätta in dem i ett sammanhang, i sin tidsepok och dess förutsättningar med möjligheter och begränsningar.

Det ger mig anledning att återkomma till min gamla käpphäst; barn har aldrig i känd historia haft det så bra som nu. Vi har trygghetsystem och samhälleliga nätverk som syftar till att skydda barn från att fara illa. Sen går det aldrig att göra något hundraprocentigt säkert, men vi har ändå inga stora skaror av barn som lever i uppenbar misär under hela sin uppväxt.

Kommentarer
Postat av: Suss

Åh Inga, vad nyfiken jag är! Det tror jag du förstår. Jag hoppas vi kan ses framöver så vi får chansen att PRATA! Trevlig helg!

Postat av: ingrid

Hoppas vi kan få till en dejt snart, jag är nyfiken på att få höra mer!!kram tills vi ses eller hörs

2010-10-16 @ 20:14:34
Postat av: Mia

Det låter som en riktigt spännande dag för dig. Jag vill nog också börja släktforska litet, men väntar tills jag för mer tid, eller rättare sagt mer fri tid.

2010-10-17 @ 08:36:05
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Trolda

Så fint att du kom dig iväg till stora staden och fick möta delar av släkten! :)



Trolda - kramar :)

2010-10-19 @ 18:36:40
URL: http://trolda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback