Conn Igguldens "Bergens väktare" ...

... läste jag också på semesterveckan i Skyttmon (förutom Vallgrens "Kunzelmann"). Semester är för mig att läsa och nu har boken legat här och väntat ett tag på att bli läst.



Conn Iggulden skriver romaner i historisk miljö. Först och främst läser jag hans böcker för att de är så grymt spännande. Det är svårt att lägga dem ifrån sig när man väl öppnat första sidan. Så det gäller att planera sin läsning till en tidpunkt när inte så mycket annat måste göras, typisk semesterlitteratur med andra ord.

Boken "Bergens väktare" är den tredje i serien "Ervövraren" om Djingis Kahn och Kublai Kahn. Den första boken heter "Stäppens krigare" och den andra "Bågens mästare". Jag hoppas på minst en bok till i den här serien, en bok som handlar mer om Kublai Kahn.

Nu är det inte bara spänningen som gör de här böckerna mycket läsvärda. Iggulden är en hyfsat duktig historiker. Han är kunnig om de historiska epoker han skildrar i romanform. Han följer inte det historiska skeendet in i minsta detalj, men i stort så är det rätt skildrat som det verkligen var. Och beskrivningarna av vardagslivet lär ligga nära sanningen. Varje bok avslutas med en text där författaren berättar i vilka avseenden han avviker från historien för att få till en bra story och var han ibland tvingats hitta på för att fakta helt enkelt saknas.

Tidigare har Iggulden gett ut serien "Kejsaren" om romarrikets kejsare. Den serien innehåller fyra böcker;
"Roms portar", "Kungars död", "Svärdens fält" och "Krigets gudar". De är minst lika läsvärda och jag har dem alla här i bokhyllan för att kunna läsa om ibland. (Utom en som är utlånad för en närståendes läsning på Egyptensemester!)

Conn Iggulden hittade jag efter tips från
Börjes konstblogg, tack Börje för det. Det har gett mig många goda  läsupplevelser.

Mer om Skyttmon senare. Eftersom jag inte kommer åt min egen mail så är det krångligare än vanligt att bearbeta bilder. Och från Skyttmon måste det bli bilder som ser bra ut.

Kommentarer
Postat av: Börje

Det känns nästan som om man måste ge Conn Iggulden en ny chans! Spännande läsning kan aldrig vara fel.

Postat av: Mia

Jag har lagt den första av dessa böcker i min att-läsa-lista. Tack för boktips. Får se när nästa läsperiod infinner sig. Just nu har jag för mycket annat runt mig.

2010-11-06 @ 12:00:24
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback