Carl Bildt klädde av dem!

Carl Bildt klädde av dem allihop!

Plötsligt stod hela mediadrevet där (
DNs ledare idag lördag bl.a.) och alla skenheliga riksdagskollegor till Sofia Arkelsten med rumpan bar,  när Carl Bildt erkände ett stort antal bjudresor från olika företag.

Jag lyssnade på radio och fick höra en politisk skribent klaga högljutt på Sofias moral för att minuten senare på reporterns fråga, säga att Carl Bildt, han har integritet han!

Inga följdfrågor, inga vidare undersökningar, inget mediadrev när mannen Carl Bildt, gammal i gamet med ett stort nätverk som skydd, erkänner bjudresor han åkt på och dessutom säger att det har varit bra att åka på bjudresor.

Han har integritet när han erkänner sina bjudresor i efterhand, medan Sofia A som hela tiden varit öppen med sina bjudresor är moraliskt förkastlig. I DN framställs hon dessutom mer eller mindre som naiv och korkad blondin. Men fortfarande faller ingen skugga över Carl Bildt eller andra bjudresenärer!! Det är en ung, blond tjej som ska hängas. Inte de andra. Och sakfrågan korruption eller inte har sjunkit undan, här ska Sofia granskas, hennes lägenhetsbyten och  hennes liv. Hon ska krossas till varje pris!

Det här känns som på en skolgård!! Mobbning är lustfyllt, makten berusande. Allt är tillåtet så länge alla (journalister) sparkar samtidigt och de som står bredvid och tittar på (lyssnare, läsare) inte ingriper.

Fatta det, den som kan!

Om jag vore genusforskare så skulle jag genast gripa tag i medias agerande i den här affären och granska det mer systematiskt. För vad beror det på att när Sofia åker på bjudresa så är det omoraliskt / korkat och när Carl Bildt gör det och berättar om det, så är det höjden av integritet?????

Varken Carl B eller Sofia A hör till mina favoriter eller mitt parti, men när jag anar mobbning / förtryck med genusförtecken, antingen det är på skolgården eller i riksdagen så blir jag arg. Mekanismerna bakom är de samma. 

Mediadrevet mot Sofia  är märkligare än att det förekommer bjudresor, för enligt en enkät gjord för några år sedan så svarar var tredje riksdagsledamot att han / hon åkt på bjudresor. Men nu hukar alla, utom Carl Bildt, och försäkrar att de aldrig skulle komma på tanken att låta sig bjudas och kryddar sina uttalanden med stora oskyldiga ögon och munnar fulla av moralpanik.

Kommentarer
Postat av: Marie

Då ska du läsa DN:s ledare... Där framstår Sofia som en naiv och dum blondin. Kan ta gift på att det är en man som skrivit ledaren och som lider svårt av att en ung blond tjej har fått en sådan position i samhället som Arkelsten har!

Postat av: Lena

Himmel och pannkaka, vilket elände! I Expressen har man publicerat en bild på Sofia A där hon gråter mot en kvinnas axel. Så omanligt!



Nu får vi snart samla oss till en rejäl insändarstorm och skälla på mansgrisarna för att dom inte ser/vet vad dom gör, blindstyrena.

2010-10-30 @ 12:39:47
Postat av: Ailas

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, men jag tycker nog att bestämmelserna ska gälla alla oavsett kön, inkl Bildt som ju alltid varit "lite för mer" av sig...

I det här fallet är det nog många som vill komma åt Reinfeldt, för att påvisa att han ytterligare en gång valt fel person. Samtidigt tycker jag att tvivelaktiga lägenhetersaffärer framför allt känns irriterande. Bjudresor, nja... kan ju vara bra att vi skattebetalare slipper pröjsa varje gång. :D För reser gör de i alla fall!



Jag vet ärligt talat inte om kvinnor granskas hårdare än män, för det är faktiskt flera män som fått känna på drevet också. Men visst skulle jag vilja ha en vidare granskning på den där figuren Bodström...

2010-10-30 @ 13:09:48
URL: http://ailas.svenskablogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback