Baggböleriet i Skyttmon ...

... misslyckades alltså. Bönderna sålde inte sin skog, trots locktoner från skogsbolagens "Baggbölar". Så kallades de som åkte runt och försökte lura av bönderna skogsmark. Det finns en artikel i DN om detta.

Genom Skyttmon rinner Ammerån, vattendraget som är skyddat mot reglering genom lag och som i sig är ett naturreservat. Man får fiska där förstås och strömmande grunt vatten gör det attraktivt för bl.a. flugfiske.

Björnar finns det gott om tyvärr. Usch, jag vill inte vara rädd när jag rör mig i skogen. Hoppas de har gått i ide nu.


Kommentarer
Postat av: Suss

I Umeå finns det ett ställe som heter Baggböle herrgård. Det lär härstamma från baggböleriets tid!Idag, eller i alla fall när jag bodde i Umeå, är det en naturskön plats med möjligheter till gott fika.

Postat av: anne

Baggbölar? Vilket ord!

2010-10-24 @ 22:24:45
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Mia

Ja, när går nallarna i idé egentligen? Beror det på temperaturen eller är de "inställda" på en viss månad istället... Vet du?

2010-10-31 @ 08:48:57
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback