Bra med vårdnadsbidrag!

Kolla Lena o Maja!   >(Elsa och Annie, tvillingarna,  ville inte bli kända och vara med på bild!) Nästan våra grannar är de. Ok alla kan inte utnyttja vårdbidraget, men många försöker att trixa så det går en period i alla fall. I och med att syskon också blir hemma "på köpet" så undrar jag om det i stort sett blir, om inte vinst så i alla fall, ett nollsummespel för kommunen. Mycket av det som vårdnadsbidraget kostar (enligt kommentar här en knapp miljon!) borde  kommunen kunna ta  tillbaka i form av lägre barnomsorgskostnad.  Om det är så som kommentaren hävdar, 23 små barn + deras syskon som utnyttjar bidraget så borde det innebära möjlighet att spara in flera anställda, eventuellt istället kunna ta in nya barn så att man slipper öka kostnader. Små barn kräver mycket personal på dagis och redan en handfull barn hemma med sina föräldrar, betyder en personal mindre.  Skulle vara intressant att se en sammanställning av totalkostnaden i reda pengar. Att det betytt mycket i bättre livskvalitet är helt klart och det går inte att värdesätta i pengar. Jag är övertygad om att det finns ett starkt stöd för vårdnadsbidraget i vår kommun. Så kan man i alla fall tolka valresultatet.

Kommentarer
Postat av: gunilla svantorp

hej inga. Jo man skulle ju önska att det var så som du skriver. Att alla de där 23 barnen som man tagit ut vårdnadsbidraget för skulle ha varit på samma avdelning men så ser det ju tyvärr inte ut och då blir det svårt att göra besparingar där det inte märks. Istället blir det ju tyvärr så att den knappa miljonen som bidraget kostar innebär en allmän nedskärning i hela barnomsorgen. Något som drabbar dels de barn som inte kan välja något bidrag och dels alla barn, även de som varit hemma i tre är och sedan ska in i förskolan. För det finns ju inga andra pengar till detta än de vi har till barnomsorgen

2010-11-30 @ 17:59:35
Postat av: Inga M

Grattis till riksdagsplatsen Gunilla, om jag inte har sagt det förut. Det är ju en gammal tradition att vi ska ha någon representant i parlamentet från Årjäng. Och turen var väl kommen till Ditt parti nu, förut har det varit (c) och (fp).



Men snälla Gunilla, om det nu försvinner 23 barn ur barnomsorg + deras syskon så måste rimligen förvaltningen kunna spara pengar på det! Om inte så bör den nog bytas ut! 23 små barn måste ju representera flera anställda = flera årslöner. Det måste gå att rationalisera i öppning / stängning av avdelningar, ta in nya barn snabbare på avdelningar där barn försvinner till ett eller ett par års ledighet. På en knapp miljon får Du nog bara ett par, tre anställda och det borde innebära att vårdnadsbidraget i så fall är ett nollsummespel. Men jag vet inte siffrorna, skulle gärna se en beräkning utifrån fakta.

Postat av: Gunilla Svantorp

hej igen Inga och tack för gratulationerna.



Siffrorna för vad vårdnadsbidraget kostat och dess konsekvenser finns framtagna, är förvånad över att inte ditt parti har tagit del av dem???



En konsekvens kan du få av mig, från att ha varit 3.0 personal per förskoleavdelning tvingades man gå ner till 2.75 personal per avdelning på alla avdelningar eftersom inte pengarna räcker till. Alltså, det drabbar alla barn på alla avdelningar. För man kan ju inte bara plocka bort en personal, eller tre personal, för de barn som har vårdnadsbidrag finns ju på olika avd som jag skrev förut. Och det du skriver, "det är ju bara att plocka in nya barn". Visst, men det innebär ju ändå att du dels i såfall ska betala för nya barn och dels för de som får vårdnadsbidrag!



Jag skulle önska att ni i centerpartiet satte er in lite mer i frågorna och konsekvenserna, då kanske vi kunde få en diskussion om prioriteringar som verkligen handlar om prioriteringar.



Slutligen, visst sa väljarna vad de ville ha i valet. Socialdemokraterna är med råge största parti - vi gick upp 10%, centerpartiet tappade 12%, så jag skulle ju hellre tolka siffrorna åt helt motsatt håll än vad du gör. Sedan har ni turen att kunna jobba ihop med tre andra borgerliga partier och på det viset behålla kommunstyret. Men det gör ni ju inte på egna meriter och det säger väl kanske mer om vad folk anser om vårdnadsbidraget och annat. Om folk också får klart för sig att minskningen av personal på förskoleavdelningarna beror på att vårdnadsbidraget ska betala är jag säker på att de tycker ännu mindre om det!

2010-12-02 @ 08:27:39
Postat av: Inga M

Tackar Gunilla för gratulationer till 60-årsdagen

;-)



Jag får väl känna mig smickrad över att Du betecknar mig som "Centerpartiet i Årjäng", det parti som enligt Dig är inte är "påläst, men där är Du ute och seglar. Jag är bekännande centerpartist och är ideologiskt nära partiets politik. Men jag "är" inte partiet och jag är absolut inte politiskt aktiv och inte ens särskilt insatt i kommunpolitiken. Jag är övertygad om att Årjängs aktiva centerpartister är insatta i de stora politiska frågorna och tar ansvar för sina beslut. Vårdnadsbidraget är hela Alliansens beslut, genomdrivet mot socialdemokraterna i Årjäng. Och det är bra att årjängsborna blir klart och tydligt informerade om att med en vänstermajoritet så försvinner vårdnadsbidraget, det bidraga som blivit mycket ´populärt i vår kommun och som har stort stöd folkligt. Många anser att det har gett hög livskvalitet att få vara hemma längre tid med sina små barn. Och inte så få har lyckats trixa till en sådan ledighet.



Vårdnadsbidraget sparar in 23 barns platser i barnomsorgen + deras syskon, ett bidrag som kostar en knapp miljon enligt Din uppgift och det är en liten summa i de här sammanhangen. Jag kan inte få det till annat än att det måste gå med vinst eller åtminstone bli ett nollsummespel. För jag kan inte föreställa mig att man kör tomma platser där de här barnen är frånvarande, lika lite som man kan hålla på och köra tomma platser för barn som är hemma med barnlediga föräldrar. Det vore fullständigt orimligt. Det måste ju räknas in i en långsiktig ekonomisk planering i kommunens barnomsorg att ett antal barn är frånvarande pga barnledighet / vårdnadsbidrag.



Hur man sen kan ´rationalisera verksamheten så att man slipper betala för tomma platser kan jag inte säga. Det finns ju skäl att anta att det fortsätter bli så att ett 20-tal barn varje år vill utnyttja bidraget och då får man väl långsiktigt stänga en avdelning någonstans och sprida ut de barnen på kvarvarande avdelningar, där finns i så fall en personalminskning med 2- 3 personal. Eller så kan man rationalisera genom att fler avdelningar utnyttjar gemensam personal tidiga morgnar, sena kvällar. Eller så tar man in fler barn på avdelningarna där platser står tomma. När det gäller vilka barn som ska tas in i barnomsorg så är det ju lagststadgat att barn ska tas emot inom en viss tid och finns det barn i kö så har kommunen inget att välja på. Jag litar på att barnomsorgsförvaltningen hanterat den här besparingen som drygt 23 barn hemma har inneburit och använt den på ett klokt sätt så att man kan finansiera vårdnadsbidraget på det sätt som är bäst för barn och föräldrar. Om man gjort den neddragningen¨Du beskriver så utgår jag från att det har varit det klokaste sättet att omfördela resurser från förskolan (dagis) till vårdnadsbidrag. Om man nu har färre barn per avdelning så kan det vara så att man inte längre behöver så mycket personal. Jag litar på att förvaltningen har gjort det här bra och gjort det i samarbete med sina politiker i nämnden.



2010-12-02 @ 21:24:53
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Gunilla Svantorp

Tänker avsluta diskussionen här med att konstatera att vi har helt olika åsikter.

Dock vill jag bemöta några saker du säger.

1. det finns ingen som helst hemlighet i att vi vill ta bort vårdnadsbidraget, det är en ofinansierad reform från staten som tar resurser från övriga barnomsorgen och det finns många fler orsaker till att vi hellre vill satsa på barnomsorgen.

2. du står som nummer 9 på centerns kommunfullmäktigelista, en av dem, det innebär väl ändå att du är medlem och att du borde vara delaktig i partiets aktiviteteter?

3. jag har fullt förtroende för kommunens förvaltning på barnomsorgs- och skolsidan, det tror jag inte någon tvivlar på. Men självklart måste det vara jobbigt att få en massa nya reformer pålagda men inga mer pengar från de styrande politikerna.



Intressant debatt Inga som säkerligen tydliggjort för Årjängsborna att vi har olika syn på vårdnadsbidragets vara eller inte vara!

2010-12-04 @ 09:21:46
Postat av: Lena på Udden

Oj Oj Oj , vilket pådrag ! Vinst eller inte för kommunen så har vi ju ändå barnen som tar hem största vinsten för att få vara hemma :o)

2010-12-04 @ 17:49:07
Postat av: Inga Magnusson

Lena: Mmmm precis det har jag försökt hävda också, men för döva (s)- öron. För mig är det självklart att om man genom att göra en förändríng som vårdnadsbidraget kan åstadkomma högre livskvalitet för familjer med småbarn och dessutom utan att det kostar något extra, så är det bra.

2010-12-04 @ 20:49:15
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Gunilla:

1. Om man tar ger kommunerna möjlighet att erbjuda större valfrihet och samtidigt byta något som är dyrt (barnomsorgsplats) mot något som är billigare (vårdnadsbidraget) så kan rimligen inte finansieringen vara något dilemma.



2. Jodå, jag finns med på en av centerns listor. De upptar sammanlagt ett femtiotal namn tror jag och alla måste inte vara aktiva samtidigt. Jag har varit med i socialnämnden en period och står till förfogande om jag behövs i något sammanhang.



3. Återigen; med rätt planering på lång sikt så kan det inte vara något problem att byta ut något som är dyrt mot något som är billigare.

2010-12-10 @ 05:02:17
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback