Vårbruket på Liane


Nu är det igång, vårbruket på Liane. Fredag kväll körde Rasmus, arrendator Os son,  dynga tror jag och någon harvade ner direkt. Perfekt ur alla aspekter, vi slipper känna lukten och all näring, framför allt kväve som annars är lättflyktigt, blir kvar i jorden istället för att gå rakt upp i luften.


Lördag var arrendator- Olle här och harvade och sedan kom Erik, arrendator-Götes son, och harvade. Det var lite stenplocking också mellan varven. Till o med stor sten gick att få upp om man är tillräckligt stark.
Olle stannade upp och gav sig tid att dela kvällsmat med oss och prata bort en stund.





Nu är vårbruket avslutat i alla fall, här är sådden med arrendator Olle.


Nu är allt sått, 23 hektar, varav 3 hos grannen och 20 hektar här på Liane.













Kommentarer
Postat av: Suss

Det är inte utan att jag tänker på Segersjö och traktorkursen när jag ser dina bilder. Fast några 23 hektar klarade vi inte av, inte ens på en vecka.

Postat av: Inga M

Suss: Ha ha... ja det var tider det, Blå Stjärnans kurser. Roligt hade vi i alla fall. När vi själva hade jordbruket så körde jag också traktor, i alla fall de enklare momenten, harv, hövändare, strängläggare och så. Men nu är traktorerna så automatiserade så jag skulle nog inte våga.

2010-05-11 @ 09:55:20
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Bönderna har det stressigt så här års...

2010-05-11 @ 20:55:53
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback