Trevligt sällskap ...

... hade vi lördag kväll, Rolands systerdotter med familj. Roligt att barnen som är i / närmar sig tonåren går med också. Vi grillade förstås och lyckades klara det utan regn fast det hängde i luften. Det var ändå rätt varmt. Jag bemödade mig lite och gjorde pannacotta till dessert med björnbär och hallonsås. Det funkar bra. Vi såg på bröllopsfilmen från Japan eftersom de inte sett den förut. Det är nu nästan exakt ett år sedan Japanresenärerna kom tillbaka hem efter att ha varit med på LA-sonens bröllop.

Annars umgås inte lärare särskilt mycket just den här tiden på året. Det mesta av tiden går åt till utvecklingssamtalen, till att förbereda dem, planera det övriga jobbet på skolan och till överlämnandekonferenser och sånt. Så jag skulle tro att de flesta av oss är rätt osociala i maj månad.

Efter mammas bortgång har jag känt mig rätt låg också, det inbjuder inte till fest precis och jag kan bli ledsen så där helt apropå när jag kommer att tänka på eller pratar om något som handlar om mamma.  Jag antar att det  kommer att vara så en tid framöver, kanske rätt länge.

Agenda framöver ser jut så här; nästa helg är det födelsedagskalas (inte hos oss!). Examenshelgen kommer en av sönerna hem med respektive.

Kommentarer
Postat av: Selma

Är det inte lite sent egentligen att hålla utvecklingssamtal i maj? Om de ska syfta till att ungarna ska utvecklas och hinna ta tag i saker de borde göra. Sommaren sen gör ju att en hel del faller i glömska.

Postat av: Inga M

Selma: Nja, det beror på hur man ser det. I maj gör vi sammanställning av utvärderingar / tester för att därefter göra skriftliga omdömen. Det är tvingande. Dessutom utvärderas den individuella utvecklingsplanen och eventuella åtgärdsprogram. Då blir det naturligt att i samband med detta göra en summering tillsammans med föräldrarna och ta ett avstamp inför nästa läsår. När man som jag lämnar över klassen till annan lärare så vill mottagande lärare säkert ha samtal igen rätt snart in på nästa läsår för att som Du efterlyser, sikta mer framåt. Det är ju samtal två ggr per läsår.

2010-05-23 @ 09:15:50
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Psst!



Jag har nu delvis lämnat svar i ett inlägg på en fråga du ställde i höstas....:)

2010-05-23 @ 14:09:04
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: TT

Det tog flera år innan jag insåg att jag inte kunde ringa syrran och jag ville inte ens se kort på henne heller... men det går ju över... sakta.

2010-05-25 @ 07:15:44
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Inga M

Anne: Jag har kollat, en får tacke.



TT: Är det så det blir?

2010-05-28 @ 18:33:35
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback