Sparris! Den första!


Igår lördag kom säsongens första leverans av vit nyskördad sparris från Tyskland. Tack för den Herr H med fru / flickvän! Jag hoppas att det kommer mer så småningom. Det är bara suveränt att få möjlighet att äta färsk sparris direktleverad från odlingsplatserna. Den har inte legat i någon grönsaksdisk i flera dagar och torkat. Sparris som ska fraktas eller förvaras bör hanteras med vått tyg omkring och så i plast.

Lärare måste ju alltid hålla på och  undervisa så nu kommer en liten sparris-skola:

Sparrisen är spröd och går lätt av när man skalar den så det är lättast att lägga den på ett skärbräde och skala med potatisskalare så här, från nedanför knoppen och neråt. Knoppen ska inte skalas alls.


Det är ett tålamodsprövande arbete, men man måste vara rätt noga för att få bort alla hårda hinnor.


Sen måste man skölja knopparna förstås för det kan gömma sig små sandkorn på dem och här är det fritt fram för associationer ;-))


Förr så köpte jag tunnare sparris och trodde att den var godast, men det är den inte. Den här tjockleken är den ultimata tycker jag. Den har alltså varit tjockare före skalningen.


Så här mycket gjorde jag i ordning åt mig o gubben. Sen står det i alla kokböcker att man ska bunta den och koka, men det gör jag inte. Jag bara delar dem rakt av en gång och häller ner dem i kokande vatten. Koktiden ska enligt kokboken vara 20 - 40 minuter beroende på hur färska de är. Det är alldeles för mycket. Sladdrig sparris är förfärlig, det ska vara tuggmotstånd kvar. Jag testar hela koktiden genom att sticka med gaffel och den här kokade ungefär 5 minuter.

Vi åt den med rökt skinka och smör och bröd. Man kan använda sånt där rinnande smör i flaska, det funkar, fast vanligt smör i paket är nog bäst. Det kan vara mjukrört till smält, men inte brynt. En god variation är förstås hollandaisesås till, men jag tycker att den tar bort lite av sparrissmaken. Med smör är det bäst. Ett vitt vin till är ok och det ska inte vara det allra torraste eller tunnaste utan ha lite blommig rundning som går runt i munnen stund när man dricker det. Vi hade sparat en flaska Kallfelz Rivaner till det här tillfället. Men det är i torraste laget och finns ju inte heller att köpa på Systemet.

Den här sparrisen smakade helt fantastiskt, den är alltid godast i början av säsongen!


Kommentarer
Postat av: Selma

Låter som annat än trådig burksparris.

Postat av: Suss

WOW, nu har jag dreglat ner hela framsidan på tröjan efter att ha läst din beskrivning. Snålvattnet, brukade min morfar säga!

FÄRSK SPARRIS är en fläkt av paradiset. MMMMMmmmm!!

2010-05-02 @ 11:58:12
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag är också en diggare av färsk sparris, men så väl omhändertagen sparris har jag nog aldrig fått del av.

2010-05-02 @ 12:44:25
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Lotten

Åh, det vattnas i munnen. Jag älskar färsk sparris. Men är den enda i familjen som gör det så det blir inte så ofta:-(



2010-05-02 @ 16:08:42
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: Trolda

Åh vilken LYX! =D Sparris är himmelens gott, speciellt i nyskördat tillstånd. Tack för matlagningskursen också =D



Trolda - kramar =D

2010-05-02 @ 17:34:33
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: anne

Tack för sparrisskolan (jag har nog skalat litet hursomhaver jag...) och tack för associationsfriheten! ;)

2010-05-02 @ 19:27:10
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Lena

Läckert!!! Primörer är alltid bäst. en pedagog förnekar sig aldrig, tack!

2010-05-02 @ 21:30:25
Postat av: kicki

Å gud så gott...jag ärlskar verkligen sparris och då den gul/vita allra bäst...äter alltid sparris i tyskland...hör liksom till och vi brukar alltid stanna efter småvägarna nere i tyskland och köpa med oss från säljarna...och sen koka...dottern hon var en gång där på en sparrisfestival...alldeles lyrisk...ja sparrisen den liknar verkligen, ....hmmm...det som alla tänker på....haha...kram på dej

2010-05-04 @ 19:58:14
URL: http://blogg.vf.se/kicki
Postat av: Marek R.

Sind es schwedische Spargel? habt ihr auch grüne spargel ? die sind super lecker (mit olivenöl und groben Salz )

2010-05-11 @ 01:59:10
Postat av: Inga M

Marek: Es freut mich von Euch zu lesen hier auf Blogg. Nein nicht schwediches Spragel. Deutsches Spargel, von deutsche Gäste mitgebracht. Es freut uns immer im Frühling. Es schmeckt so gut, sowas können wir nie hier kaufen. Weisse Spragel, die grössere, sind unsere Favoriten, mit butter und Schinken.

2010-05-11 @ 06:48:01
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback