Examenskriget ...

... fortsätter tydligen i Årjäng. Nu har det samlats  in 650 namnunderskrifter i en protestlista mot att man förbjudit examensfirande i kommunens kyrkor. Samtidigt vill kyrkan inte på egen hand ordna något alternativt firande. Beslutet från skolledningen står fast, den obligatoriska examen ska inte firas i kyrkor utan på annan plats. Det är allltså rektorer / skolledning som enligt formalia har rätt att fatta beslut i ärendet, inte lärare, inte politiker, inte föräldrar.

Skolledningsgruppen i Årjäng har, som enda i Värmland, beslutat om ett totalförbud mot examensfirande i kyrkor,  enligt en undersökning som lokaltidningen NWT har gjort. De övriga 16 kommunerna i länet lämnar i år frågan öppen och gör som man brukar, några firar i kyrkan andra inte. Det hänger ofta på vilken lokal som finns tillgänglig.

Skolverket tolkar lagen som att det är möjligt med examensfirande i kyrkan om man inte har religiösa inslag, medan DO tolkar lagen strängare tydligen eftersom man hänvisar till DO i min kommun. Inte så lätt att veta vem man ska lita på alltså.  Och vem är högsta hönset över skolan: Diskrimineringsombudsmannen eller Skolverket? Jag har ärligt talat ingen aning! Och är kanske inte avlönad för att veta heller. Jag är lydig anställd, gör som jag blir beordrad och vill försöka bidra till en så fin avslutning som möjligt för mina elever, oavsett var den blir. Bara jag vet hur det blir och det vet jag nu.

Kommentarer
Postat av: Ailas

Det är väl snart dags att förbjuda kyrkorna över huvud taget, även i andra sammanhang? Någon kanske tar illa upp annars? Varför inte förvandla kyrkorna till ölstugor eller något liknande?



Vi har studentavslutning i kyrkan och glad är jag för det. Det blir en värdig och minnesvärd avslutning, hoppas jag. Lämnar en studentklass i år och det känns alltid lite extra i hjärtat.

Postat av: Inga M

Ailas: Jag får inte ihop det här. DO skriver i ett svar till Årjängs kommun att man får ha skolavslutningar i kyrkan, men att man ska ha en icke-religiös lokal om det finns ett sånt alternativ. (?) Och att man får ge de elever ledigt som inte kan vara med pga tro.



Samtidigt påpekar man att man att det finns inga hinder att besöka kyrkor i studiesyfte. Men hur går det om de här som inte får vara i en kyrkobyggnad av religiösa skäl inte får gå med då heller på obligatorisk skoltid. Jag får inte ihop det. Varför får man diskriminera ett datum men inte ett annat (examensdagen). Men jag är inte avlönad för att förstå det här, bara för att göra en så fin avslutning som möjligt för mina elever.

2010-05-28 @ 22:48:27
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback