Död drullputtepippi ...

... hittade jag idag onsdag i blomlådan. En av de ulliga vimsiga björktrastungarna, som höll mig sällskap under gårdagskvällens planteringsbestyr,  hade flugit in i fönsterrutan vid badrummet och förmodligen dött direkt. Det fanns inget liv i den när jag kom hem i alla fall. Jag pillade lite på den för att testa, men fick inget gensvar alls. Stackars liten!



Ok, björktrastar är väl inte precis några glamorösa fåglar och de här halvvuxna ungarna liknar mest lite drumliga  tonåringar som man betraktar med ömsint överseende, åtminstone om man inte själv är i den åldern eller har någon egen hemmavid att tampas med.

Döda fågelungar har jag svårt för, minns att jag småsnyftade av och till en hel sommar när katten tog alla ungarna för en fågelmamma som byggde bo i hängpelargonen på verandan. De låg bara döda på verandagolvet en dag och katten vaktade lystet på dem. Då var Smurf-katten billig, men överlevde detta plus ett antal år till och blev alltså över 20 år innan han lämnade oss för de himmelska råttjaktmarkerna.

Stackars liten pippi!

Kommentarer
Postat av: Mia

Ja, stackars liten pippi säger jag också. Världen består av mycket farligheter...

Postat av: Selma

Mmmm, det är konstigt att det är så svårt att acceptera det man vet är "naturens ordning" när man får det på för nära håll. Inte tror jag att hans kattslig höghet här tar så mycket fågel att det gör någon större skillnad för djurlivet men fy så illa berörd jag blir. Han var billig när han tog hem en nydödad ekorre också.

2010-05-27 @ 09:19:47
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: anne

Om katterna tar möss, råttor, sorkar så inte är det ku, men på något vis är man ändå nöjd att de gör det de ska.



Men fåglar....och som Selma säger ekorrar (vi har sluppit det)...då blir man ledsen.



Man är litet inkonsekvent allt.

2010-05-27 @ 19:18:15
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback