Biten av bäver ...

... har det aldrig föresvävat mig att man kan bli. Jag har ju vid några tillfällen varit bara någon meter ifrån bäver och tagit kort men aldrig ens fantiserat om att de små charmtrollen ska vända sina jättetänder mot mig. Jag trodde nog egentligen att de inte alls kunde bli aggressiva. Men det kan de alltså och så här ser ett äkta bäverbett ut.


Obs hur fint han håller kvistarna med tassarna framför munnen, smaskar och äter. Det här var alltså en from bäver, en som inte bet. Jag tog kortet för två somrar sedan här nere älven och var verkligen bara en och en halv meter ifrån. Men han struntade totalt i min närvaro, bara åt. Ville bara illustrera inlägget liksom.

Kommentarer
Postat av: Selma

Det är inte riktigt vad man förväntar sig men alla djur som känner sig trängda tar till de knep de kan.

Postat av: anne

g jobbade på Solbacka i Stjärnhov erbjöd restaurangen viltbuffé och på den buffén fanns bävergryta i blåbärssås.



Aldrig fick jag tillfälle att provsmaka för när gästerna var klara med buffén så fanns inte en tesked bävergryta kvar.



Å andra sidan vet jag inte om jag egentligen ville testa...

2010-05-11 @ 20:01:20
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Selma: Fast den här var inte juste tycker jag, han attackerade ju bakifrån.



Anne: Alltså, vår grannfru blev bjuden på bäver av sin man ovetandes om vad det var för ett par veckor sedan. Vi var med när han meddelade henne vad hon ätit och jag kan bara säga att han var billig en stund. Men å andra sidan erkände hon att förmodligen smakade det bra eftersom hon inte reagerat. Det var bäverfilé. Och egentligen borde det inte vara fel eftersom bäver är gräsätare och såna djur äter vi ju normalt sett. Inte köttätare. Sen får väl grisen som allätare utgöra ett lysande undantag från den regeln. Åtminstone hos oss som inte är muslimer. Men om man ibland betänker vad en gris kan sätta i sig så kan man börja fundera.

2010-05-11 @ 20:34:52
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Hmmm.... det blev nog litet för mycket röra runt bävern tidningsartikeln handlade om. Folk inom vården brukar säga att det är en del av charmen att man kan ha arbetat inom yrket i 30-40 år men ändå komma i kontakt med helt nya saker! Spännande... men djurbett kan man förstås vara utan....

2010-05-11 @ 20:50:57
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Lena LJ

Jag tog kort på en i torsdags förra veckan.

vi fick se något brunsvart som gick nede i ett dike när vi var på väg upp till sillerud,stanna en bäver sa jag till min man så jag får ta kort,hade aldrig sett en förut, var nog kanske 2 meter ifrån den. Akta dig sa min man så att han inte anfaller, men jag klarade mig men lite skrajsen var jag allt.



2010-05-11 @ 20:57:27
Postat av: Inger Maryissa

Inte visste jag att de kunde bitas...och kunde bli agressiva...

Men antagligen de som andra djur vill försvara sina revir.

Mysigt hur du lyckades fota denna bäver.

Själv har jag tyvärr aldrig sett någon

2010-05-11 @ 23:28:51
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Gubben

Bäverhyddan vid dammen är övergiven. Vi har haft bäver där i hur många år som helst. jag begriper inte vad om hänt - inget onormalt mer än en lång vinter - men det ska ju inte vara nåt problem för en bäver...

2010-05-12 @ 18:39:57
URL: http://gubbens.wordpress.com/
Postat av: Inga M

Mia: Jag tror att han blev rejält överraskad.



Lena LJ: Du har en klok man!



Inger Maryissa: Kortet är taget från båten. Jag är osäker på om bävrar hävdar revir, men det är inte omöjligt.



Gubben: Ulv eller göpa kanske?

2010-05-13 @ 10:15:36
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback