Skidåkning söndag

På söndagen lyckades jag lura med mig gubben på samma spår som igår, fast söderut från Mon / Kvarnbacken i Blomskog
.
Det är tydligen Årjängs idrottsförening som spårar halva vägen och Blomskogs idrottsförening som spårar den andra halvan. Tack ska Ni ha i alla fall! Helt suveräna spår, jätteroliga att åka för oss som inte är så himla duktiga att vi kan klänga opp och ner i elljusbanorna.




Här står det Mon på stugan. Gissar att det är en gammal banvaktsstuga. Skidspåret är ju lagt på  järnvägsspåret.

 


Älgar hade gått här under natten i spåret och sabbat lite, men det spelade inte så stor roll.


Här var ändstationen, inte kyrkan i Blomskog som jag trodde utan ungefär vid affären.  Det var spårat med skoter hit. Skulle tro att det är 1,5 mil härifrån till Årjäng, eller 1,4 om man ska vara noga tror jag.

Enligt skylten så är det 81 km till Arvika och 82 till Mellerud härifrån. Nu hade vi ju inte åkt så långt utan bara några kilometer på skidspåret men någon hade gärna fått servera oss kaffe och våfflor här!;-)

Vi träffade en del människor efter vägen, typ Sten på Vänna (frun igår!), och den här Selleringen som utmattad sjönk ner i snön väntandes på sin fru där borta. Asch, han var inte alls trött, ett spänstfenomen som pustar runt med Spring Väst hela sommarhalvåret och som alltid tränat, precis som sin far, legendarisk folkskollärare i Signebyn.



Roliga skyltar står kvar efter järnvägen. Vet inte om det kanske gäller för dressintrafiken. Någon lutning att tala om är det i alla fall inte. Perfekta spår.


Här åker gubben före mig. Det är dubbelspår från Mon och ner till Blomskog.


Såä här ser det ut där spåret tar slut, vid vägen över till Lennartsfors, över Ed väl?




På söndagens skidtur lyckades jag i alla fall fånga den här vackra isformationen i solljus. Det är alltså ungefär vid 3-tiden på eftermiddagen. Missade solen här på lördagens åktur.

 På hemvägen från Blomskog så passerade vi Skräberga och utsikten ut över sjön Västra Silen är suverän. Vi såg två skidåkaren där nere på sjöns is men de syns inte på bilden.


Därborta ligger Årjäng. Vi åkte inte så långt idag, kanske 3 - 4 kilometer. Men det kändes mer idag än igår.


Kommentarer
Postat av: Trolda

Vilken underbar dag det ser ut som ni haft!!! Jag åker inte skidor själv, men när jag ser sådant här (och bara det att dricka KAFFE efteråt...:)) blir jag alltid lite sugen på att pröva...



Angående din kommentarsfunktion kan jag meddela att också jag haft problem med den...



Trolda - tjingeling!

Postat av: Herta

Härligt med alla skidspår som finns att tillgå nu i vinter.

2010-03-08 @ 20:35:25
URL: http://hertabloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback