Lärares arbetstider...
Men då ruskar jag på huvudet och fattar ingenting. Nu finns jag tillgänglig kvällar och helger för elever och föräldrar som ringer och vill fråga något eller berätta något på tid som de är arbetsfria och kan prata i lugn och ro. Det går inte om det blir 40-timmars schemlagd arbetstid från 8 till halv 5. Med en totalreglerad arbetstid så blir det telefontid / kontakttid några tillfällen i veckan istället och det fungerar inte när man jobbar med människor så nära som vi gör. Som lärare måste jag få veta direkt om en elev på något sätt mår dåligt eller är utsatt och helst samma dag / kväll. Och det är samtal som inte ska tidsregleras utan kunna göras färdiga, oavsett hur lång tid man behöver. Det måste finnas en jourtid inbyggd i mitt jobb om mina elever ska må bra. Den fylls rätt snabbt kan jag säga, det är 21 rätt små barn det handlar om. Föräldrar behöver nå mig och jag behöver nå dem på tid när vi kan prata i lugn och ro utan att stjäla tid på jobbet under dagen. Jag behöver kunna förmedla sådant som har hänt ett enskilt barn samma dag, både sånt som är bekymmer och sånt som är positiv utveckling. Med en totalreglerad arbetstid så blir jag defintivt inte mer tillgänglig för eleverna / föräldrarna utan bara mer tillgänglig för arbetsgivaren. Och det känns väldigt tydligt att jag inte finns på jobbet för arbetsgivarens skull, utan för elevernas.
Dessutom innebär en totalreglering av tiden att jag ska jobba alla lov, när barnen är lediga. Då behöver jag inte vara tillgänglig för deras skull om nu inte vi lärare ska tvingas börja kvacka i något vi inte är utbildade / anställda för: fritidstillsyn. Men det kan ju inte bidra till att svenska barn blir duktigare i skolan att en del av lärares arbetstid görs om till tillsynstid istället för att ägnas åt undervisning. Det verkar i så fall mer vara kommunernas förhoppningar om kunna spara ännu mer på lärare. Man har ju redan valt att ge oss det lägsta lönelyftet man kan tänka sig de senaste åren; 7 % sammataget mot sjuksköterskornas 14 % exempelvis. Och svenska lärare har haökat ner till de lägsta lönerna i Europa idag.
Den oreglerade arbetstiden är ju dessutom den enda tid jag har kvar garanterad för att kunna göra ett pedagogiskt jobb som handlar om att arbeta med innehållet i undervisningen för mina elever. Innehållet i den tid som jag är bunden till skolan regleras uppifrån, ytterst ändå uppifrån Skolverksnivå och fylls snabbt med krav på hyllvärmarproduktion istället för uppföljning och planering av undervisning. Hur jag någonsin ska hinna uppfylla kraven på individualisering av undervisningen med skriftliga omdömen och individuella undervisnngsplaner utan att kunna använda fri arbetstid förstår jag inte. För det ger massor av extra arbete under en viss tid av året, tid som jag sedan kan kompensera genom att jobba mindre tid andra tider på året.
Kommunernas centralorganisation hänvisar i det här sammanhanget också till internationella undersökningar som visar att svenska elever halkar efter kunskapsmässigt när man jämför. Och enligt dem så är totalreglering av lärares arbetstid botemedlet mot detta. Det förstår jag inte heller. De länder som ligger före Sverige i de här undersökningarna, exempelvis Finland, har en stor del av lärares arbetstid som fri arbetstid och på den tiden Sverige låg i topp på de här undersökningarna så hade vi endast 5 timmar per vecka reglerad arbetstid förutom lektionerna. Så rent erfarenhetsmässigt borde det bli bättre med mer oreglerad tid, inte mindre, om vi ska ut och konkurrera om titeln "Bästa skolan".
Det finns ingen dokumentation, ingen forskning som säger att det blir bättre i skolan om lärare tvingas gå över till 40 timmars arbetsvecka.
Här finns ett bra debattinlägg: http://www.dn.se/debatt/vi-larare-behover-var-fortroendetid-1.1063104
Tidigare har man industrialiserat sjukvården med hjälp av tidsstudier för att få den effektiv. Nu, 30 år senare börjar man inse, att det inte fungerar när det handlar om människor och inte maskiner.
Ska man nu göra likadant med skolan? Barn är heller inte maskiner, precis som du beskriver. Antagligen kommer man att följa upp nya arbetstidregler med några extra hundralappar på lönen.
Jag minns stejken 1990(?) när vi inom LR strejkade för att vi inte ville bli kommunaliserade. Lärarförbundet köptes med höjda löner och nu har vi snart EU´s sämsta skola, ständigt utsatt för okunniga kommunpolitikers sparförsök. Större klasser, slitna och omotiverade lärare, fallfärdiga lokaler och undermåligt utvecklingsarbete i ett samhälle, som kräver allt mer kunskaper av sin befolkning.
Någon har påpekat att man kan bedöma ett samhälle
efter hur man tar hand om sina barn och de gamla. Då kan man som svensk alls inte känna sig nöjd.
Lena: Jag minns också kommunaliseringen av lärarna och de mutor som ströddes i sammanhanget. Vi skulle få en 20 -procentig höjning av lönen inom några års tid som kompensation. De enda som vann på det var de som nyanställdes för ingångslönerna gick upp ordentligt, men vi andra fick inte se röken av några lönelyft. Och några 20 % sammanlagt blev det inte heller när man utvärderade det efteråt och till detta blev Lärarförbundets reaktion i stort sett ett jaså.
Nej det finns ingen grund för att helreglera lärares arbetstid. Det måste finnas inbyggd en flexibiltet över läsåret som gör att jag periodvis jobbar mer och periodvis mindre. Perioden ta emot en klass 1 är i stort sett ett dygnet - om- jobb i flera veckor om det ska bli bra och det måste kunna kompenseras på ett vettigt sätt. Under det vanliga arbetsåret måste jag kunna finnas tillgänglig för telefonsamtal i lugn och ro på kvällar och / eller helger när vi inte är stressade av annat.
Lärarjobbet är ett här- och -nu -jobb som inte låter sig fullt ut regleras i planer och givna arbetstider.
Vi har en utsliten och uppgiven lärarkår, svaga ledare och klåfingriga politiker. Då blir det som det blir... Visst ja, glömde den svenska avundsjukan som i "rättvisas namn" hjälpt till att förvandla skolan till fabriker. Snart kommer väl tidsstudiemannen med sin klocka och mäter aktiviteten. Det vill till många helvetesplaner för att kunna visa både målen och resultaten då!
Som en liten uppvärmning införs dubbla konferenstider hos oss nästa läsår!
Blir bara så........... saknar ord
Hej! Googlade på Leverhögen och kom på så vis till din blogg och ditt inlägg ang lärares arbetstid. Ja vad säger man.. uppgiven blir man. Är lärare i Stockholm och just det här läsåret gör jag annat på skolan. Men ett tag bestämde jag mig för att skriva upp hur många timmar det blev per vecka. Jag kom oftast upp i 50 timmar och då hade jag ändå inte räknat med söndagskvällarna. Mina närmaste tystnade efter ett tag med sitt "lärare skulle man bli"... Det postitiva med 40 timmarsvecka skulle väl i det fallet bli att man inte jobbar mer än just 40 timmar. Fast i och med att lärarjobbet ofta handlar om relationer så sitter man nog där på oavlönad övertid ändå...
I alla fall så bor jag också i Sillerud men bara några veckor på somrarna. Mellan Åsebyn och Leverhögen. Gick i skola i Svensbyn. Myrén hette jag på den tiden. Jag finns på Facebook
Ha det bra...
Ailas: Med dubbla konferenstider kan man ju undra om det blir någon tid kvar för att förbereda och följa upp det riktiga jobbet; undervisningen? Varför får Ni detta syndastraff?
Carina: Välkommen till min blogg! Hoppas jag har skrivit något snällt eller klokt om Leverhögen, eller det är en massa hundar där förstås hos B och L. Jag tror att jag minns Dig, eller också har jag fel. Jag jobbade ju på skolan i Svensbyn under större delen av 70-talet, 1972 - 1982 för att vara exakt.
Jag tror att Du har alldeles rätt i att med 40-timmarsvecka så skulle det bli en massa obetald övertid. Kanske är det där man vill spara in pengar från kommunernas sida. När jag började jobba som lärare så fanns det gott om avundsjuka på våra arbetstider och löner osv. Men numera ser de flesta beklagande ut när jag talar om vad jag jobbar med, stackars Dig, hur står Du ut, ungefär. Inte särskilt många verkar vilja byta och det visar väl det låga antalet förstagångssökande till lärarutbildningarna.
Hej igen! Du blandar nog ihop mig med någon annan. Jag är född -53 så på 70-talet hade jag redan flyttat till Stockholm. Ja du skrev nog snälla saker om Leverhögen.
Carina: Jag tog fel på person. Du är lika gammal som min gubbe, Roland Kylén.
Inte är det straff... det är så klart HJÄLP för att vi, menar... eleverna, ska nå sina MÅL. :)Arbetgivaren vet mycket väl att en lärare inte går in i ett klassrum utan att ha något med sig. Det hela är så sorgligt och hela det där tramset har dödat mycket av arbetsglädjen. Inte gagnar det någon annan än de styrande som visat "stor handlingskraft". :(