Långpromenad till Svensbyn och lite till...

... blev det i fredags med taxen Oskar. Gubben var i Årjäng för att hämta materiel till bygget i Bartveten och för att hälsa på benbruten släkting, så han kunde hämta upp mig på hemvägen. Jag gick över Korsbyn för att slippa trafiken en bit.


Bryngelsbyn heter inte så på dialekt utan "Brônnsbyn" eller nåt liknande, men så här ser det ut på håll i alla fall, så här ser det ut när man passerat Korsbyn.


I Korsbyn var det gjort foderplats för rådjuren förstås, det finns överallt nu. Det står en ensilagebal däruppe. G. Sellin kom precis för att titta till den när jag passerade. Han berättade att det går sju rådjur här och äter. Men en del går åt i alla fall, man har hittat ett par stycken döda, en mellan Korsbyn och Tjolitta och en till på andra sidan älven. Enligt G så finns det ett lodjur som brukar hålla till på Kyrkåsen och den har en unge, men rådjuren var inte lodjursslagna, de hade nog dött svält och törstdöden.


Här har jag kommit till Karlsfors och älven ser ut så här vid dammen, längre bort syns det lilla vattenkraftverket som fortfarande används.

Svensbyn är Silleruds tätort. Här finns skolan f-6, syns i bakgrunden, här jobbade jag i 10 år, 1972 - 1982. I förgrunden syns ishockyrinken. Den är populär i Sillerud. Snett bakom mig finns affären, ICA- Sillerud. En superbra ICA-butik som inte har rasat. Den kommer inte heller att rasa för ägaren skottade taket häromdagen med en alldeles nyuppfunnen takskovel. Han kompis har tillverkat den. Det uppfinns idel nya takskottningsverktyg nu, takskottning har blivit en folkrörelse. I Svensbyn finns också enfamiljshus och bostadsrättshus, förhoppningen är att också kunna bygga hyreshus / äldreboende här.


Vid affären finns den obligatoriska anslagstavlan förstås. Där kan man läsa att det är Kvinnomässa på Tjolitta i morgon söndag 13.00 - 16.00. Dit ska man absolut gå. Jag var där förra året och det var en hel del trevligt till försäljning. Det står också något om dans i Vårvik på bygdegården.

Cykelvägen mot Sanda fortsatte jag en bit. Den var trevlig att gå på, ingen trafik och mjukare underlag än asfalten. Med lite god vilja skulle man nog kunna åka skidor här också.


När jag kom så här långt var solen på väg ner bakom Svensbysjön som syns längst bort och klockan närmade sig 6 på kvällen. Dagarna blir i alla fall längre om nu inte våren visar sig på något annat sätt. För enligt almanackan är det faktiskt vår.


Kommentarer
Postat av: Suss

Det är fint och idylliskt där du bor. Ibland längtar jag oresonligt mycket ut från stan. Tonårslivet på landet som satt sina spår, eller vad tror du?

Postat av: Ailas

Så trevliga bilder, tack för dem... Särskilt mycket uppskattar jag solnedgångens underbara färger.



Du är aktiv och duktig vareviga dag, märker jag. Själv har jag varit på födelsedagskalas och ätit en massa först och sedan tårta... I morgon måste jag göra en "Inga", dvs motionera. Med eller utan skidor!

2010-03-07 @ 00:39:40
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: Inga M

Suss: Det här skulle fort kunna bli vanebildande hos mig. Det känns i kroppen att endorfinerna rusar till och det är rätt njutbart med fysisk ansträngning. Det är väl som vanligt rester av stenåldersmänniskans behov, i det här fallet av att hålla humöret uppe under flykt och långa marscher för att jaga eller samla mat. Fast den enda mat jag jagade var en päronfestis som inhandlades på ICA-Sillerud. Men tanken på den höll mig uppe den sista biten, det får erkännas.



Ailas: Jag har faktiskt lyckats att med att röra på mig ordentligt varje dag det här lovet, men jag har ju haft hjälp av ett vackert väder som nästan har tvingat till utevistelse.

2010-03-07 @ 08:06:26
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: AMANDA FALK

mysiga bilder :D

Ha en fortsatt bra söndag!

2010-03-07 @ 17:23:30
URL: http://amandajosefine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback