"Kill my darlings" och likformighetsprincipen


Det är trivsamt med stora träd runt huset. Men nu får vi ingen sol alls längre så vi måste ta bort de här två jättetallarna. För mig som verkligen tycker om stora träd så har det varit en process i vånda under flera år att komma fram till det här beslutet. Tallarna och granarna runt huset är ömt omhuldade. Vi bestämde oss i alla fall redan i somras men det är lättare att fälla dem nu, det blir minst skador om det finns ett snötäcke för dem att landa i. Frågan är hur de ska fällas och åt vilket håll. Det kan vara en fördel att veta hur höga de är.


Jag mätte dem i går med någon sorts likformighetsprincip eller vad det nu kan heta. Det går i alla fall ut på att jag letar upp en pinne som är lika lång som avståndet min utsträckta arm och till ögat. Sedan går jag tills mitt öga ser pinnen som lika lång som trädet. Från den punkten stegar jag avståndet till trädet. Jag fick det till 22 meter respektive 25 meter. Men jag vet ju inte om mina steg är en meter heller. Och så är det en viss nivåskillnad. Får se om det funkar. Tror Ni det stämmer? Är det så här man beräknar höjder på ett ungefär? Jag vet inte om jag kommer ihåg rätt?


Om nu huset står kvar efter den här trädfällningen så  kommer jag att skriva på bloggen  om forskning på deprimerade barn, om hur trädfällningen gick förstås. 

Kommentarer
Postat av: Kicki

Åkte för några timmar förbi hemma hos dej, vi säger varje gång när vi åker där, undrar vart ni bor....jag tyckte jag såg ert hus överallt....men ni bor väl inte efter stora vägen kan jag tro...jag sitter nu på gubbens filialkontor i Moss, sen fortsätter vi till våra vänner i Skien där vi skall stanna över helgen. Hoppas nu på en fin helg, vi skall fälla träd vi också...hoppas nu att alla hus står kvar. ha en fin helg. kramen

Postat av: Selma

Här fick vi köpa några tallar på rot av kommunen för att fälla dem för att slippa vandra i ett totalt mörker. En smula omständigt att först köpa dem, sen ombesörja fällningen och så bli av med dem. Dystert nog har vi inget att elda i.

2010-03-12 @ 11:49:30
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Lena

En jättebra matteuppgift för din klass! Precis så går det till att använda matematik i skolskogen.



Det är inte lätt att ta ner de gamla träden!



Mina svärföräldrars grannes gamla hus i Småland såldes. Det första de nya ägarna gjorde var att såga ner den jättestora tallen på tomten för att de inte ville ha barr på gräsmattan. Vid första åskvädret som passerade slog åskan ner i huset, som skadades svårt.



Kanske har du andra träd som kan fånga blixten, annars kan du nog be Roland att du får en åskledare på nocken!

2010-03-12 @ 13:57:27
Postat av: Ingrid

Akta dej bara så du inte står för nära om du fotar!!!Ha en bra helg!

2010-03-12 @ 17:19:51
Postat av: Suss

Först blev det alldeles för mycket matte, jag fattar ingenting...... möjligen imorgon när jag har sovit så jag känner mig normal igen. Jag förstår dina kval när det gäller träden, men det blir nog bra till slut. Jag är övertygad om att huset kommer att stå kvar efteråt!

2010-03-12 @ 22:17:21
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Kicki: Nej vårt hus syns inte från E18, men närmast är Du när Du passerar skyltar där det står Silleruds kyrka, Svensbyn och så. Då är det bara några få kilometer. Just när Ni åkte förbi så satt vi nog på Hotell Best Western i Årjäng och åt lunch, så förmodligen såg vi både Er och bilen! Det är alldeles bredvid vägen.



Selma: Ja, träd är fina men det finns gränser.



Lena: Vi brukar mäta träden på skolgården och kyrktornet på Silbodalskyrka i den praktiska matten, men jag hinner glömma mellan varven vad som gäller. Men då var det alltså rätt.



När det gäller åskan är det lugnt. Vi har massor av lika stora och större träd på de andra sidorna om huset.



Ingrid: Ingen risk, det gick bra!



Suss: Japp, det gick bra!



2010-03-13 @ 06:17:08
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback