Forsnässkolan i Munkfors...

... var ju drabbad av våld bland eleverna och väktare sattes in till slut efter en turbulent tid. Sedan blev en av väktarna riven blodig av en elev på skolan. Fortsättning följer:

Nu har Skolinspektionen
besökt skolan två dagar den här veckan. Man säger att det här är en skola som inte gett upp, men att man skulle ha varit tidigare ute med att sätta in åtgärder och följt upp bättre. Enligt Skolinspektionen är det skolan som avgör vilka resuser som ska sättas in, inte elever eller föräldrar. Rektor säger att man erbjudit insatser men att föräldrar tackat nej. Intressant dilemma! Hur blir det då? Hur långt kan man tvinga? Om man inte är överens. Skolinspektionen har rest hem för den här gången men återkommer för mer samtal nästa vecka igen. Vi återkommer i ärendet.

Om torsdagens fortbildning i Karlstad ska jag skriva några rader senare. Den väckte funderingar. Och något om Kommunernas kampanj när det gäller lärares arbetstider. Sen förstås något mer om detta med att inte få fira examen och Lucia i kyrkan. Borde det vara ett beslut som också föräldrarna involveras i?  Finns det något föräldraforum på vår skola tro?  Något skolråd? Jag vet ärligt talat inte. Det är en stor skola jag jobbar på, omöjligt att ha koll på allt som händer. Jag har fullt sjå med att försöka få till det bra i min klass och den närmaste omgivningen.

Kommentarer
Postat av: åsa

Visst är det konstigt att föräldrarna tackat nej till insatser på skolan, man kan ju undra varför?

Även konstigt att en förälder står i tv och skyller på skolan, att den inte tar sitt ansvar...

Ha dé!

Postat av: Ailas

Ja, du... Hur man än vänder sig har man rumpan bak...!

2010-03-19 @ 23:21:21
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: Mia

Regler för personliga integriteten är ju hög i vårt land, så tvinga någon tror jag är dödsdömt redan på förhand!? Eller?

2010-03-20 @ 09:41:22
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Åsa: Nu vet man ju inte hur de här erbjudandena sett ut och vad det är föräldrarna tackat nej till. Men som det står i tidningen ser det underligt ut.



Mia: Ja, jag misstänker att det är så. Jag undrar om inte Skolverket i det här fallet är lite väl optimistiska när det gäller skolans möjlighet att fatta beslut mot föräldrarnas vilja. Sen vet man ju inte hur tidningen har fattat det hela heller.

2010-03-20 @ 09:55:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback