Badat i champagne...

... har jag inte gjort idag tisdag, men väl tvättat fötterna i Ramlösa på morgonen! No water!

Nu i kväll kommer vattnet tillbaka i alla fall tack alla snälla hantverkare inkl gubben, som jobbat med det i två dagar! Bild på dem kommer här:


Vi har  en ny panna och nya vattentankar, nytt expansionskärl, ny hydrofor och nymålat på väggar och tak och golv i pannrummet är det.


Till vänster är den nya pannan, Atmos, två vattentankar numera istället för en - de ska isoleras i morgon, och så ett expansionskärl längst till höger. Förr hade vi det på kallvinden under taket. Det känns förtroendeingivande. Nu funderar vi bara på hur vi kan göra vedtransporten in i pannrummet så enkel och arbetsfri som möjligt, bredare dörr, traktorväg in till huset. Och när vi ska installera solfångarna som tankarna är förberedda för. Det är bara att koppla på dem till inbyggd värmeväxlare. Skulle kunna spara ved på sommaren när man vill ha varmvatten bara. Enkelt och miljövänligt.


Den nya hydroforen.


Så här ser själva pannan ut, Atmos. Den sista pannan vi sätter in i vår livstid har vi räknat ut.

Allt nytt alltså utom vattnet. Det är grumligt och trist av ytvatten som rinner ner i borrhålet. Vi kan inte dricka det och  jag duschar i det med tvekan. Gubben pumpar ur det nu, men enligt min föreställning så rusar då bara nytt dåligt ytvatten in i sprickorna, precis som det gjorde i Karlstad när vattenrören blev tomma. Det är bättre att ha vattenrören och brunnar fulla med bra vatten. Annars  sugs bara dåligt vatten in. Fast jag vet inte, jag bara spekulerar helt amatörmässigt. Det hela kanske fylls upp med rent borrvatten istället. 

Pratat länge med sönerna igår har jag gjort. Stockholmssonen är just nu på jobbresa till Paris och sitter på en gatuservering i Paris och möter våren i + 20 graders värme.  Det är bara snabbvisit så han är tillbaka igen i morgon kväll till ett vintrigt Stockholm. LA-sonen + fru ska åka till LA och Seattle i maj då han och hans fru får en välförtjänt semester efter Battlefield-deadlinen med massor av arbete.

Kommentarer
Postat av: Thessan

Fin blogg du har!

Postat av: Selma

Hoppas det löser sig med vattnet. När det gäller lokalpolitiskt engagemang håller jag med dig men anser att jag för min del har gjort min plikt i det sammanhanget. Jag har suttit i kommunal nämnd men nu tror jag faktiskt att jag ska unna mig att låta bli.

2010-03-24 @ 08:00:37
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Lena

Välkommen tillbaka till civilisationen efter en prövoperiod i en annan avlägsen tid utan värme och vatten.



Man får perspektiv på våra "självklarheter" när de sviktar.

2010-03-24 @ 08:25:35
Postat av: Suss

Hoppas allt snart blir normalt hemma hos er så du slipper sitta med kolsyrat vatten runt tårna. Det kanske är skönt förresten?

Härligt ändå att veta att hela det där systemet är nytt och fräscht!

2010-03-24 @ 13:21:07
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: anne

Den här renoveringingen har jag då missat! Jag har väl varit upptagen med våra husbekymmer..



Har ni borrat egen brunn? Dum fråga, men till grundvattnet eller har ni vattenådror/källor i marken?



Vi pratar om det när vattenpumpen konstrar.

2010-03-24 @ 20:41:32
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Thessan: Tackar.



Selma: Då är vi på samma linje, jag har också min plikt några år i socialnämnden. Men sen är det slut. Jag kan tänka mig att ha mitt namn på en lista men inte mer.



Lena: Det är nyttigt för inlevelseförmågan, precis som fastan för givmildheten till de svältande och fattiga, så som det var tänkt av Mohammed tror jag.



Anne: Ja, det har gått snabbt för oss också. Vi har en underlig konstruktion med ett 100-meters borrhål i en källa. Det betyder att det rinner ner ytvatten i borrhålet när vi har vårflod och sånt. Ingen bra lösning alltså. Vi trodde de första åren här att källan skulle räcka men det gjorde den alltså inte, åderna gav för dåligt med vatten. Så¨vi borrade efter vatten och måste ner så djupt som bortåt 100 meter.

2010-03-24 @ 21:15:58
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga M

Suss: Det var Ramlösa utan kolsyra men väldigt skönt kan jag säga, mjukt behagligt vatten, kändes som fotsaltvatten.

2010-03-24 @ 21:17:23
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Vi får vårt vatten från en källa nu, vi delar pump med kossorna i lagården (prästgården som hör till gården har sin egen pump sedan några år tillbaka). Vattnet är helt OK även om trycket inte är så högt, men bunkern pumpen finns i fylls med smältvatten, remmarna på hjulet börjar slira tills de hoppar av. Hydroforen är väl inte i bästa skick heller...

2010-03-25 @ 19:31:06
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback