Nationalsångsförbud ...

... på obligatorisk  skolavslutning skriver Marie i en kommentar att man har där hon bor. Jag raljerade ju med risken att någon skulle känna sig kränkt av att vi sjunger Värmlandsvisan på vår examen eftersom den sången hyllar ett bestämt landskap,  men trodde nog inte på allvar att den skulle vara hotad med hänvisning till diskrimineringslagen.  Det är den alltså och det godkända registret blir allt tunnare när det gäller vad som får förekomma i den obligatoriska skolans verksamhet. Jag ryser lite  när storebror ser och detaljstyr på det här sättet.  Det ger med automatik en del obehagliga associationer. Jag menar en lagstiftning som tar avstamp i den enskildes känsla av att vara kränkt när det gäller tro, hudfärg, kulturell bakgrund osv. blir riskabel. Det saknas på något sätt en objektiv måttstock att rätta sig efter. Risken är att man är blir onödig räddhågad och tolkar lagen smalare än vad som var tänkt, för säkerhets skull. Man är rädd för att hamna i tidningsrubriker och bli dömd till skadestånd. Kanske blir rimligare när rättspraxis har skapats och ett antal fall har prövats i högre instans. Men det finns kanske aspekter som jag inte får syn på i sammanhanget.

Kommentarer
Postat av: Marie

Ja, visst är det galet!!!

Postat av: Ailas

Jag blir faktiskt ganska ledsen över sånt där styrande! Helsjukt, måste jag säga.



Vi sjöng minsann både Nationalsången, Den blomstertid nu kommer och Studentsången. I kyrkan!

Så ska det vara, tycker jag.



Värmlandsvisan är underbar. Den ska ni visst få sjunga, tycker jag.

2010-06-13 @ 10:20:26
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: Anonym

helt insane...

2010-06-13 @ 14:05:01
URL: http://ldts.blogg.se/
Postat av: Frikadellen

Har någon på fullaste allvar förbjudit nationalsången? Är inte det ännu en Urban Myth?

2010-06-13 @ 15:45:35
URL: http://frikadellen.blogg.se/
Postat av: Herta

Jag tycker hela den här grejen är lite tokig och det verkar som det mest är svenska föräldrar som blir snea om man sjunger nationalsången inkl Svenska psalmer. Läs igenom Den blomstertid nu kommer och tänk till. Vi är en värld där vi är många människor som har olika religioner men en och samma Gud. Det finns bara en Gud, om man nu tror på någon och om man utgår ifrån att man tillhör bokens folk dvs Kristendomen, Judendomen eller Islam, Jag vet inte om Buddister känner sig kränkta över denna sommarpsalm. För oss övriga är nog vers 1 resp 2 ganska unisonella.



Jag tror att problemet ligger hos svenskar som skall vara öppna och förstående. Jag tror däremot att många invandrare tycker att vi är lite menlösa och "ljumma", att vi inte vågar stå för det som är vårt. För det vågar vi inte? Eller?

2010-06-13 @ 16:58:32
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Inga M

Frikadellen: Du får ställa frågan till Marie, Alltiallon här på min blogglista. Hon jobbar som lärare i utkanten av Stockholm, jag tror inte att hon ljuger om det.



Herta: Det ligger något i Dina funderingar. Vi har haft anledning att stöta och blöta detta nu under några månader. Glad är jag i alla fall att barnen fick en fin examen, oavsett lokal till slut.

2010-06-13 @ 17:32:19
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback