Kvinnorna tar över ...

... traditionellt manliga jobb. Yrken som tandläkare, läkare, präst, lärare, ekonom, arkitekt, jurist, domineras alltmer av kvinnor och det anses bero på att kvinnor är flitigare i sina studier och mer benägna att ge sig i kast med långa högskoleutbildningar.

Tidigare studier har visat att detta kan bottna i en samhällsrelaterad könsdiskriminering, så till vida att kvinnor måste skaffa sig högskoleutbildning för att få samma lönenivåer som män med enbart gymnasieutbildning. Men jag vet inte om det stämmer längre. Det som brukar hända med yrken där kvinnor tar över är att status och lön sjunker drastiskt och det bästa exemplet är tyvärr lärare. Ska bli intressant att se om det blir så med de andra jobben också.

Vad blir då kvar åt männen? Kanske de tekniska utbildningarna, de som handlar om datorer, dataspel, vissa ingenjörsutbildningar, flyg, militär ? De tycks fortfarande inte locka merparten av kvinnorna.

Kommentarer
Postat av: Ailas

Männen blir hänvisade till lågstatusyrken, för att överleva. Där kommer sedan lönerna att gå upp! Ja, spännande perspektiv onekligen.



Hade du valt lärarbanan, om du vore ung på nytt?

Postat av: Inga M

Ailas: Nej, men det beror inte i första hand på lönen utan på att jag har tvingats ibland till idiotiska kompromisser för att göra ett anständigt jobb.



Om jag då, när jag valde yrke, haft en aning och vetat det jag vet idag, så hade jag blivit jurist. Jag tror att det ligger närmast mina medfödda "talanger". Lite juridik har jag läst och blev begeistrad. Juridik är spännande, som att spela schack. Men jag var för gammal för att sadla om. Det tar några år att bli bra på ett jobb och det hade jag aldrig hunnit bli.



Tänkte ett tag på läkaryrket, hade under en period förmodligen blivit antagen med en kombination av högskoleprov och arbetslivserfarenhet (funkar inte idag tack o lov!) Men det föll också för ålderstrecket. Hade inte varit berättigad till studiemedel hela studietiden.



Jag är på många sätt nöjd med mitt lärarjobb, åtminstone det som handlat om undervisning och föräldrakontakt. Sen finns det mycket meningslöst elände som jag tvingats sitta av inom yrket men när jag går i pension hoppas jag att minnet av det förbleknar.

2010-06-21 @ 20:58:11
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Ailas

Kul, vi har visst ganska lika tankar. Jag har också läst en del juridik, har även jobbat på advokatbyrå en kortare tid i min ungdom samt har "korrat" domar och rättsreferat under många år. Men lärarbanan var min flickdröm och så blev det. Det kändes då att lärare var lite mer "kvinnligt" än jurist.

2010-06-22 @ 00:01:57
URL: http://ailas.svenskablogg.se/
Postat av: Mia

Den förändring i både lön och synen på status har i hög grad drabbat läkare. Jag tycker det är mer tydligt där än hos lärarna. Läkarna har haft en mycket hög status, idag har läkaryrket fortfarande hög status, men inte som tidigare. Tittar man på lönen så har det dippat en hel del sedan många kvinnor blivit läkare.

2010-06-22 @ 06:54:59
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Ailas: Aha, lite av ett genusval alltså. Kanske kvinnor ofta tvekat inför att ge sig in i manligt dominerade yrken. Där råder ju hierarkier och vardagsfajt på ett annat sätt än i kvinnliga (enligt sociologisk forskning)



Mia: Du har säkert rätt i detta med läkaryrket, men jag tror att det fortfarande är det yrke som ger den högsta livslönen sammanlagt i genomsnitt.

2010-06-22 @ 09:51:14
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Selma

Förmodligen går det så. Ibland blir ens inneboende feminist så frb att hon får andnöd.

2010-06-22 @ 10:00:56
URL: http://frunatmaken.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback