Avdelningen närproducerat ...

... på Bergvik har fryst färs av  hästkött. Just hästkött skulle jag inte vilja äta om det är närproducerat. Undrar om någon verkligen köper malt hästkött? Och jag undrar vad man gör av det? Fast det blir väl en hel del sånt förstås, det är ju nära till travbanan.  I den här disken kan ju gömmas ett antal grusade förhoppningar i travvärlden.  Minns att jag gillade rökt hästkött som pålägg när jag var liten, det hade gult fett, smakade kraftigt men lite sötaktigt. Nu skulle jag inte klara av att äta det alls. Skulle kännas som kannibalism eller något ditåt. Som att äta någons familjemedlem.


Kommentarer
Postat av: åsa

Har lite svårt att få i mig hästkött faktiskt, tror att det beror på att de oftast är som familjemedlemmar...

Ha dé!

Postat av: Selma

Jag fixar det inte heller. Däremot inser jag med förnuftet att ju mer häst vi äter i Sverige dess mindre är risken att gamla hästar hamnar på otäcka slakttransporter till sydeuropa. Jag önskar att jag klarade av att äta det alltså för att i möjligaste mån bidra till att ge hästarna ett så bra slut som möjligt. Det är dock djupt rotat i mig, morfars gamla tänk, att man äter inte sina arbetskamrater.

2010-06-02 @ 08:49:55
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Annaa M

Häst är laddat! För många år sedan skulle jag göra ett reportage för en branschtidning om hästkött, en så trevlig historia som möjligt i text och bild om hästens väg "från hagen till magen". Jag hade svårt att få någon fotograf att nappa på jobbet! Det skulle ju innebära även att närvara vid slakt.



En av de vanligaste frågorn som irländska och brittiska barn hade inför EU-inträder 1973 var för övrigt; "Do we have to eat horses?"

2010-06-02 @ 12:28:33
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Ailas

Gillar inte hästkött, men kan egentligen inte förstå varför hästen skulle vara mer "helig" än en gris?

2010-06-02 @ 20:01:27
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: Suss

Äsch då, det är bara för att du har travet för nära. Jag äter gärna rökt hästkött, alltså pålägget, men oftast är det inte häst utan något annat. Hästfärs däremot är helt otänkbart i min värld, där går gränsen.

2010-06-02 @ 22:26:46
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Alla: Intressanta aspekter! Tack! Vi är tydligen fler som inte klarar av att äta hästfärs. Jag har verkligen svårt att föreställa mej vad man gör av det; hästköttbullar? Hästköttlimpa? Nej det funkar inte. Visste inte att en stor del av Englands befolkning tydligen vämjes vid tanken på hästköttätning. Och Suss, vad i all världen ska hästköttpålägg vara om inte hästkött????

2010-06-02 @ 23:02:41
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Blir förvånad när jag läser dessa rader. De flesta bönder äter gärna både fläsk- och nötkött och anser att det är ok även om de funnits i den egna ladugården! Hästen är ett bland många andra djur - vad är skillnaden?



Jag provocerade helt omedvetet en bonde en gång när jag berättade att jag emellanåt äter vegetarisk kost periodvis (inte nu längre). Bonden blev mäkta provocerad och undrade vad bönder ska leva av om alla tänkte så... Jaja, det blev en diskussion jag inte berättar vidare om här... men inser att gris och ko bör man äta... medan häst närmare ditt hjärta... Eller hur!?

2010-06-05 @ 13:06:21
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Mia

Till-gg: Nackdelen med Bloglovin är att det inte går att backa... kom på att jag inte var klar med min kommentar.



Jag själv är uppvuxen på en bondgård och där upplevde jag ofta levande djur kunde snabbt förvandlas till mat. Så hände ofta med hönor.... de slaktades och var sedan mat något dygn senare, om jag minns rätt. Snacka om närproducerat! Minns inte att det framkallade några negativa känslor. Ett led i näringskedjan... :-)

2010-06-05 @ 13:09:07
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback