Skogsklocka, Campanula Cervicaria ...

... var tydligen den sällsynta växten i vägkanten vid Bäcketjärn. Det kan vara den som orsakat att det står en skylt där om "artrik slänt", en skylt som ingen begriper sig på här. Malin F., Malin  på Döverud tipsade mig i en kommentar (tack för det!) och det verkar vara rätt tänkt när jag tittar på bilderna. Mitt exemplar ser mer blått ut än det som syns på bilderna på nätet men det finns tydligen variationer från lila till ljusblå när det gäller den här blomman. Den användes förr som läkeväxt för ont i halsen, därav tillnamnet cervicaria. Det handlar i så fall om en art av blåklocka som är rätt sällsynt och som saknas i vissa landskap.  Den är fridlyst förstås.

Stanna alltså gärna till efter Bäckelanna och kolla på den sällsynta Skogsklockan, det är den som orsakat skyltningen! Den ser ut att blomma ett tag till och är rätt stor, stjälkarna är bortåt en och en halv meter nu, blir kanske ännu högre. Men som sagt fridlyst så plocka inte!

Några har frågat hur det gick med bilisten som krockade med älgen i morse, om den vet jag inget just nu. Vi har inte varit hemma idag utan i Åmål med min bil som skulle servas och bytas tändkablar på (råttorna har ätit på de gamla!) .

Någon undrar också hur man tar bort gammalt tuggummi och det kommer en bild på ett förslag till borttagning senare idag.





Kommentarer
Postat av: anne

Skogsklocka, det var något nytt det!



Sv. Dagen D är 9 september, kalaset blir den 11:e. "Hur" kommer jag nog att avslöja allteftersom planeringen fortskrider, du gav mig idén till en ny kategori!



Men eftersom en del inviterade också läser min blogg behöver jag överväga vad som ska avslöjas och vad som får förbli "hemligt" tills vidare.



Det blir fest hemma, sällan kommer alla så vi borde kunna få plats. OM alla kommer och surprisegäster anmäler sig, ja - då har vi hela trädgården, jag får väl hyra partytält! :)



Värst blir det väl att få ihop stolar/något att sitta på til så många. Eller så får vi ha dans hela kvällen.

Postat av: Inga M

Låter kanonkul! Partytält funkar bra i såna sammanhang. Till en fest byggde vi upp scen i ena änden på tältet. Det var med lastpallar och spånskivor tror jag om jag minns rätt.



Stollösning har vi någon gång gjort genom att helt enkelt be folk ta med sig något bärbart att sitta på om vi varit ute. Annars brukar Jysk ha erbjudanden med väldigt billiga vita plaststolar, såna som man kan ha ute. Inne funkar de inte för det blir märken i golvet.

2010-07-20 @ 05:24:22
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga M

Glömde en annan sittlösning; man kan ju bygga bänkar också med hjälp av betongsten och stadiga brädor. Så har de gjort vid kraftstationen och vid hamnen.

2010-07-20 @ 05:28:27
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Selma

Vackra var de!

2010-07-20 @ 10:16:33
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: anne

Bra idé att be folk ta med sig sittbart, till oss kommer man nästan bara bilburen och då går det ju bra att kasta in en stol eller två.

2010-07-20 @ 16:01:10
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback