Rundtur i Värmland - Mårbacka

Det var länge sedan jag besökte Mårbacka och Roland hade aldrig varit där, så vi tog en tur dit. Selma är stor internationellt, det förstår man. På parkeringen var det fullt med bilar och registreringsskyltarna var nog mer utländska än svenska. Selma var ju Nobelpristagare och första kvinnan i Svenska akademin. Jag kan ibland gorma över att vi tvingades läsa Selma i skolan, kanske innan man var mogen för henne. Det innebar ett tvång som har lite förpestat läsningen av henne senare i livet. Men jag har läst om en del, bl.a. Nils Holgersson och det är en helt annan upplevelse, man borde läsa mer av Selma en gång till. Hon förtjänar det.


Vi gick på en visning genom det vackra huset som stor kvar precis som det gjorde på Selmas tid i början på 1900-talet. Hon testamenterade det till museum direkt och det hela kan finansieras via inträden och försäljning tydligen. Vi fick en helt suveränt visning av en fru Jakobsson tror jag. Visningsturer startade varje kvart. Guiden var lite äldre och kunde berätta så där målande, lugnt och vackert som ibland människor ur hennes generation kan. Jag bara njuter när jag lyssnar. Runt huset finns en gigantisk park. Selma satsade ju på odling och man håller fortfarande liv i omgivningarna.


Vi var också inne i den ladugård som Selmas far lät bygga på mark som var gammal sjöbotten och som krävde mängder av sten för att kunna uppföras. Här fanns också en fin utställning om Selmas liv och tankar, förutom att själva byggnaden var mäktigt vacker.





Kommentarer
Postat av: Marianne

Det är några år sedan jag var på Mårbacka och blev guidade. Vi hade en relativt ung tjej som guide och hon gjorde det men en målande inlevelse. Den upplevelsen sitter kvar som ett ljust minne.

Jag har oxå läst en hel del böcker av Selma, bl.a böckerna om hennes barndom, men även en hel del romaner. Väl värda att läsa.

2010-07-23 @ 13:03:42
Postat av: anne

Jag läste Löwensköldska triologin när jag var hyfsat vuxen och tyckte att den var mycket bra. Nils Holgersson fick jag läst för mig och den ÄLSKADE jag. :)

Postat av: Marie

Jag har varit på Mårbacka en gång i tiden. Jag skulle tippa på att jag var runt 10-årsåldern, men jag minns det än idag. Liten som jag var uppskattade jag skönheten i både huset och omgivingen.

2010-07-23 @ 16:32:02
URL: http://www.mariee.se
Postat av: Inga M

Marianne: Det är absolut värt att ta guidning när man kommer hit till Mårbacka.



Anne: Selma är väl värd omläsning, kvaliteten på hennes texter gör att man upptäcker nytt hela tiden.



Marie: Mitt förra besök var på den tiden några satt där och låtsades vara Selma, men nu är det bättre, mer i ordning med trädgård, försäljning, kafé och så.

2010-07-24 @ 08:30:58
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag skulle gärna göra ett nytt besök på Mårbacka. Jag tror det var på sjuttiotalet någon gång jag var där... Säkert värt att återbesökas!

2010-07-24 @ 20:38:09
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback