Klässbols linneväveri...

... blev sista anhalten på vår Kulturtur. Det är rätt fantastiskt att kunna se maskinerna arbeta, de här jättelika monstren som dundrar fram de vackraste och skiraste linnetyger. Det är också försäljning i lokalen, både av vanligt linne i alla former och Zweite wahl som det heter på tyska, sånt som är lite defekt. Kommer inte ihåg det svenska ordet.


Sänglinnet som Victoria och Daniel fick från värmlänningarna. Ja, inte precis det men en likadan uppsättning.


Här växer fram ett tyg i en maskin, skytteln går blixtsnabbt fram och tillbaka, man hinner knappt se den. Detta var ett nytt mönster som jag inte sett förut.


Maskinerna ser ålderdomliga ut men tycks alltså fungera bra.




image942

image943

image944

image941

image940


image939

image938

Klässbol linneväveri som gör Nobeldukarna!

Kommentarer
Postat av: anne

Vackert. Jag misstänker att det kostar en del?

Postat av: Inga M

Anne: Mmm det är inte gratis, man säljer ju på en internationell marknad, bl. a. eftersom man gör nobeldukarna och servetterna. Och kvaliteten motiverar priset väl.

2010-07-29 @ 22:35:08
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Snyggt bäddset, men det kostar förstås mer än jag vill ge för mina lakan... :-)

2010-07-30 @ 17:22:52
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback