Hundproblem

Gått har jag den senaste tiden, minst tre kilometer varje dag i rask takt med tax Oskar. Idag onsdag blev det nog närmare en mil, runt Bryngelsbyn och Korsbyn. Det känns bra. Det behövs efter mycket stillasittande. Enligt hälsovårdsförståsigpåare så ska det räcka med 10 minuter ut och 10 minuter tillbaka igen = 20 minuter snabb promenad några gånger i veckan för att få hälsoeffekter. 

När jag var ute och gick med lille Oskar, så kom plötsligt en stor hund, typ långhårig schäfer  springade på vägen mot oss. Jag hade Oskar i koppel och det är ju en situation som bäddar för bråk mellan hundar, det ojämnlika mötet med en hund som är lös och en hund som  är kopplad. Jag lyckades hålla Oskar from genom att ryta på honom så han lade ner rest ragg och sänkte svansen direkt (ett konststycke kan jag säga att få ner nivån på en så dominant hund som Oskar!!) Den främmande stora hunden var också lugn om än helt ohörsam när det gäller husse / mattes försök till inkallning.

Till slut kom matte och drog schäfern hem till huset igen. Jag blev rejält rädd och dessutom arg. Man ska inte släppa lös hundar som inte lyder direkt på kommando. Jag påpekade detta för hundens matte i rätt bistra ordalag,  men sen visade det sig att matte inte förstod svenska, så då tog jag alltsammans på engelska också. Hoppas hon förstod det och håller bättre koll på sin hund  i fortsättningen.

Jag och andra hundägare ska kunna gå förbi det här huset utan att bli attackerade av en stor, lösspringande och totalt olydig hund. Vilda djur ska också kunna få en fredad tid i naturen utan att störas av lösspringande hundar.

Kommentarer
Postat av: anne

Jag blev "hotade" av en lösspringande rottweiler för mindre än 10 år sedan, jag som aldrig varit hundrädd har lyckats utveckla ett stort obehag kring vissa hundar sedan dess.

Postat av: Selma

Visst kan man tappa sin hund hur försiktig man än är men det kanske inte var så i det här fallet utan att den var lössläppt.

2010-07-15 @ 13:51:53
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Inga M

Anne: Det är jätteobehagligt att bli påsprungen av främmande hundar, det tycker jag också fast jag levt med hundar hela mitt liv.



Selma: Att någon tappar ett koppel kan man ursäkta, men den här gick lös.

2010-07-15 @ 18:45:39
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Instämmer. Lösspringande hundar som inte lyder sina ägare direkt ska inte vara lösa...

2010-07-17 @ 22:13:20
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback