El borta hos ...

... 900 hushåll i Årjängs kommun under förmiddagen idag tisdag. Sen kom  strömmen tillbaka. D och G i Harnäs hade sett åskvädret ut över sjön och de beskrev det som ett fantastiskt skådespel. Man känner sig liten i alla fall medan det pågår. Naturens krafter är starka. En villa i Åsebyn och  någons garage. Nio kor slogs ihjäl av blixten i Skillingsfors.

Källardag med regn i luften och kvalm, har delat upp / röjt det sista i lådorna från min bortgångna mamma. Jag riskerar förstås att bli tjatig som berättar det här om och om igen. Men sorgen är tjatig, den kommer tillbaka, kommer tillbaka och kommer tillbaka.

Nu när allt det praktiska är omhändertaget så återstår avdelningen foton och texter. Det är svårast förstås. Inser att jag inte kände mina föräldrar särskilt väl, jo som föräldrar och som morföräldrar, men inte som människor. Jag alldeles för lite om deras uppväxt och bakgrund märker jag. Jag borde ha tagit reda på mer. Jag vet en del om deras barndom men sen tiden mellan barndomen och fram till att jag börjar minnas dem så är det ganska blankt.

Den döda älgen i Östersil är ett olöst dilemma; Roland har ringt runt till alla tänkbara och alla inblandade men ingen vill / kan åta sig uppdraget att forsla bort den, trots att polisen betalar 100 SEK per mantimme och 200 SEK per traktortimme. Nu har Roland återbördat problemet till polisen och miljö- och hälsa i Årjängs kommun. En idé från polisen är att rekrytera en polishelikopter och lyfta bort den i en presenning, men det kräver en insats från ett antal människor på marken som kan så att säga packa in kroppen i presenningen först. Polisen har ju inte längre några båtar. Jag förstår om de som bor där ute tycker det är obehagligt, speciellt de som tar sitt vatten ur sjön.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback