Haitikatastrofen...

... har jag undvikit att blogga om trots att tidningsrubrikerna skriker om den. Men det känns som om jag måste. Några rader. Den berör mig. Så många människors förtvivlan över döda anhöriga, maktlösheten i att leta och att inte veta, skräcken för de kringvandrande beväpnade grupperna som tagit över makten när en bräcklig stat i praktiken fallit samman.  Katastrofer tycks ta fram det sämsta hos människan men också det bästa.

Heroiska insatser av hjälparbetare som riskerar sina liv för att kunna rädda barnen, eller åtminstone några. Det finns kritik mot att massor av hjälp kommit till Haiti men inte nått ut till dem som behöver den. Men hur ska man kunna ha beredskap för katastrofer av den här omfattningen med kanske 200.000 döda plus alla hemlösa och svältande som överlevt själva skalvet? 

Allt som händer här i Sverige och som bekymrar oss verkar i ljuset av detta så futtigt och smått. Perspektiven vänder en stund varje gång jag läser om det. Men  jag ska erkänna att jag undviker att läsa om det. Jag har lärt mig att eländen som man inte kan påverka ska man inte engagera sig för djupt i, man blir bara nedstämd och min nedstämdhet hjälper inte dem.  Det gör bara slanten jag skänkt. Hoppas jag!

Kommentarer
Postat av: Mia

Jag instämmer i dina tankar att det inte hjälper dem om vi gräver ned oss i olyckan. Det hjälper inte ett dugg. Men jag tror inte att katastrofen kan undgå att beröra någon som är det minsta samhällsintresserade, eller någon som är det minsta intresserad av vad som sker i världen. Eller någon som har hjärta för andra människors väl och ve...



Jag tror inte heller att vi som nation varken kan eller ska ligga i beredskap för sådana här ofattbart stora katastrofer. De är ju svåra att förstå när de inträffat - hur ska vi då kunna förutse deras omfattning?

Postat av: Inga M

Mia: Visst är det så. Det är liksom ingen idé att anklaga någon bara försöka att göra så gott man kan, det lilla man kan,

2010-01-23 @ 12:37:13
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Jo, när man ser och läser om sådana hemska katastrofer och hur folk har det,

så känner man att mycket som händer här och de vi bekymrar oss verkar i ljuset av detta så futtigt och svårt.



Haiti som redan var mycket fattigt och folk hade det svårt,

har nu fått det ännu svårare i denna naturkatastrofs hemska och ofattbara följder.

Och dessutom staten har fallit samman, vilket också får följder.

jag har hört något om att Usa och FN eventuellt kan ta över landet tills vidare för att bygga upp det.

Och för att undvika laglöshet som ännu mer kan hota de drabbade människornas säkerhet.

Och sedan när det är klart lämna tillbaka landet igen.

Kanske det är en bra tillfällig lösning

men hoppas att Usa håller det de lovar och att detta inte ger upphov till fler problem.

2010-01-23 @ 15:07:16
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback