Skidor lördag

Vi är knappast några skidåkare och den här skidåkardagen liknade på många sätt "Sällskapsresan" med dråpliga inslag.

Först tog det nog en dryg timme innnan vi hittade all utrustning och den var inte i toppskick. Mina gamla pjäxor hade bitvis ändrat konsistens till något smuligt och klibbigt. De gick hjälpligt att snöra fast i alla fall. Skidorna var ett par gamla Fischer sedan barnen bodde hemma. Jag såg hela tiden det komiska i situationen och skrattade hjälplöst så tårarna trillade :-)).

Roland hittade inte pjäxor till sina skidor och fick ta de gamla militärskidorna, tunga trälaggar med stålkanter och kabelbindningar + kängor.  Dem köpte han på ÖB för länge sedan för att ha till terrängåkning i skogen. De kostade 35 kr då.


Vi startade ambitiöst med det fina spåret som är lagt på golfbanan i Sillerud. Det börjar på baksidan vid  skolan i Svensbyn. Helt kanonfint spår som går till hål 9 tror jag. Men tyvärr så var spåret smalare än Rolands skidor och stålkanterna var rostiga, så det gick inte alls. Jag tog en liten tur men höll på att försmäkta av värmeslag, jag hade byltat på mig alldeles för mycket kläder. Roland gjorde en rejäl vurpa på tillbakavägen, i den långa backen.


Vi packade ihop och for istället till Signebyn och sjön Östra Silen. Där började vi med att skrämma upp två älgar, ko och tjur som håller till här, de stod alldeles intill oss fast vi inte såg dem, sedan gick de en bit upp mot kyrkogården. Syns på bilden upp till vänster om man tittar noga.


Det gick bättre, förutom

-att jag gjorde en rejäl kullerbytta direkt i starten och skrattade så jag höll på att inte ta mig upp alls,

-att jag inte själv orkade spänna på mig skidorna utan Roland måste hjälpa mig varje gång med pust och stånk ackompanjerat till mitt skratt,

- att jag åkte i en bit med vatten och det frös under skidorna så att Roland fick skrapa loss.

 Antagligen behöver vi varsin personlig assistent när vi ska åka skidor! ;-) Vi är hopplöst hjälplösa och ouppdaterade, åtminstone jag!.

 


Bengt på Döverud har plogat med fyrhjulingen ut förbi Harnäs mot Strutsholmen, så det finns mycket att åka på. Det gick fint, helt perfekt spår! Nu åkte vi inte så långt utan stannade tidigare och tog en fika bara i en solig snöslänt. In emot land är det fullt med issjok att klättra i. När isen lade sig var det högt vattenstånd, men när det sjönk undan så sjönk isen också och gick sönder nära land. Men den är tjock så man kan utan risk åka både skidor och andra fordon. Vi hörde hela tiden hur man körde bil på Bysjön.


Himla dålig bild, men det var nästan varmt i solen mitt på dagen.


Vi gjorde ett skidspår från bryggan så nu kan man starta där istället för borta vid Signebyn. Det är en liten bit med vatten i spåret men om man går bredvid på snön snabbt där så går det bra och inget fastnar under.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ser ut som din lördag blev bra! Hoppas du får en lika bra dag idag, idag har Tony och jag varit tillsammans i 31år, det ska vi "fira" med att skotta skit och bära hö.....kan hända vi hinner med något annat trevligt också. Ha en riktigt bra alla hjärtans dag. Kram I

2010-02-14 @ 12:22:48
Postat av: Inga M

Anonym: Du har koll på läget! Imponerande. Ni hinner säkert med något annat roligt också. Vi syns imorgon.

Postat av: Ailas

Mycket bra jobbat! Det där måste ni göra om... :)



Jag har åkt en gång denna vinter och det blev inte långt, bara lite här hemmavid. Hade också för mycket kläder på mig.



Nu har jag sportlov, så vi får se... Lovar dock inget, är nämligen förkyld. Blir det varje gång i början av ett lov. Puhhhhhh!

2010-02-14 @ 15:57:31
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: Inga M

Ailas: Låter trevligt med sportlov nu! Här får vi vänta ytterligare några veckor. Tråkigt med förkylning varje lov! Hoppas det går över snabbt.

2010-02-14 @ 17:24:22
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Helt beundransvärt att du gav dig ut med förhistorisk utrustning men det verkade ju fungera någorlunda och kul hade du det visst!



Sv. Jag har heller inte kommit in på bloggen över huvudtaget sedan igår....:(

2010-02-16 @ 07:31:53
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback