Osannolikt mycket snö...

... har vi fått och mer är på väg; så där bortåt 40 cm till ovanpå den dryga halvmeter som redan ligger. Och nu blir det inte endast ett stilla snöfall de närmaste dagarna utan blåst och ymnigt snöfall. Rekommendationerna är att stanna hemma och inomhus så vi är lydiga och har inget annat planerat mer än att försöka ta emot tyska fiskegäster som kommer i morgon lördag! Hur de nu ska ta sig fram hit genom ett snöstormande Sverige om de inte har dubbdäck, vilket är förbjudet i Tyskland. Vi hade tänkt besöka benbruten släkting annars lördag och inhandla skidutrustning åt oss bägge två, men vi är lydiga mot alla varningar och avstår.

Så här såg det ut på E18 mot  Årjäng i morse, lätt snöfall och svag vind.

 

 

 Himla synd att inte bilden blev bättre här ovan. Det är också från idag på morgonen på väg till jobbet. På Järnsjön har man lagt ut rishögar på ett par ställen på isen. Meningen är att de ska sjunka ner på sjöbotten sen för att bli fiskevasar (dialektuttryck kanske för rishögar som på sjöbotten utgör populärt tillhåll för fisk! Kanske har något svenskt uttryck som jag inte känner till!)
Det syns inte på bilden för den är så suddig, men här ute på isen står alltså 3 (!) älgar och äter av riset! De har helt missuppfattat syftet! Det är inte tänkt som älgmat utan som fiskgömma frampå vårkanten när isen smälter.


Så här ser det ut på skolan just nu. Otacksamt jobb har de stackars is-knackarna haft under en längre tid. Nu är det likadant igen. Läcker det ut värme (pengar!) ? Den här prakt-istappen, ett par meter lång,  hänger precis över den in- och utgång som högstadieeleverna använder! Hoppas ingen får den i huvudet när den dråsar ner!




Bredvid ligger den här stora snöhögen! Barnen har väldigt mycket roligt med snön. Den är användbar till allt; åka på i backarna runt skolan, bygga kojor med, rulla i, kasta osv. Vi har haft en fantastisk vinter ur barnsynpunkt. Jag försökte ta kort på vaktmästarna idag när de körde snöslungan på taket ovanpå aulan, men jag lyckades inte, de var alltid på fel sida. Det såg kul ut i alla fall. Och jag har inte gett upp försöken att få gubben med på lite snöskottning på vårt hus. Jag har lovat att bidra, för vad det nu kan vara värt! ;-)

Sen hör vi häpnadsväckande uppgifter om att man i Dalarna saknar snö till Vasaloppet! Flytta det till Årjäng! Här finns det snö!


Kommentarer
Postat av: liz, livetpåIrland

Hej Inga!

Jag hittade din blogg nyligen, vill bara hälsa på dig, innan jag läser vidare härinne. Oj vad mycket snö ni har, och den där stora snöhögen på skolgården! Är lärare själv på Irland, så jag tycker det är intressant att läsa en blogg av en svensk lärare och i synnerhet en som bor i Värmland, eftersom jag är gift med en värmlänning från Karlstad!

Roligt med älgerna som äter av rishögarna på isen.

Akta de där istapparna!

Hälsningar från Irland där våren börjar komma

liz



Postat av: Inga M

Liz: Oj, va roligt att Du hittade min blogg! Jag har varit på Irland för länge sedan och har goda minnen därfrån. Du kan hitta det på min blogg om Du söker i sökrutan här till höger på exempelvis Irland eller Dublin eller Europeiska Skoldagen. Det borde funka i alla fall. Roligt att våren börjar komma på Irland. Vi längtar lite här nu. Fast jag gillar snön också.

2010-02-20 @ 06:09:34
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Marie

Ja, nog är det mycket snö alltid. FÖR mycket om jag får säga mitt. Det är i alla fall tur att min lilla nyinköpta bil går bra i snön i alla fall, trots att den är så liten. Jag längtar så desperat efter sommaren just nu, men det känns som om den försvinner längre och längre bort ju mer snö som faller ner. Här snöar det för fullt just nu.

2010-02-20 @ 07:54:41
URL: http://www.mariee.se
Postat av: Mia

Tror det är förståndigt om vi som inte måste ut på vägarna idag, inte ger oss iväg. Det blir säkert tillräckligt med arbete ändå för bärgningsföretagen!



Snön... ja, i början av januari sa jag att hoppas snön ligger till sportlovet! Senare under januari kände jag att det kvittar med sportlovet, jag var urtrött på snön. Nu har sportlovet just passerat här hos oss, om ett par veckor är väl sportloven slut över hela landet... Det börjar känas som om snön är här för att stanna för alltid! Men så illa kan det väl ändå inte vara!?

undrar en snö-trött Mia

2010-02-20 @ 11:36:58
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Marie: Ja, det verkar som om snön faller i ett bälte tvärs över Sverige, medan solen lyser uppe i norr.



Mia: Oj, har Ni redan haft sportlov! Vi har nästa vecka tillsammans med Stockholm tror jag. Hoppas snön är kvar tills dess, men det vill väl till om allt detta ska smälta bort på så kort tid.

2010-02-21 @ 00:23:04
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback