Om etiska dilemman i vardagslivet

Anne skrev om etiskt dilemma på sitt jobb, beslut som måste fattas men som innebar svår etisk avvägning. Jag kunde utifrån min gedigna erfarenhet av arbete med etiska spörsmål i skolan inte låta bli att kommentera ungefär så här. Lite har jag ändrat.

"Jag tror att Du och Din arbetsplats behöver det som min arbetsplats sysslat med ett par timmar varje vecka i ett par års tid: Kvalitetsutvärderingsplanehelvetet!

Där går vi till botten med etiken! Bokstavligen! Vi sjunker långsamt ner i något slags tänk-om-att-ifall-träsk och vi har hela värdegrunden med oss som en kvarnsten runt halsen. Det finns inte ett enda tänkbart etiskt dilemma som vi inte noggrannt har utrett och skapat en handlingsplan för, skrivit ner, skickat till Skolverket och placerat i de hyllmetrar som i teorin ska leda oss in i det framtida arbetet.

Alltså i teorin! I praktiken kommer vi givetvis att fortsätta vara de ruttna pragmatiker som vi alltid varit eftersom barn sällan faller in i förutsägbara etiska ramar. De envisas med att ständigt hitta på nya etiska dilemman, såna som vi inte förutsett och som vi inte har handlingsplan för! Vi måste dagligen och stundligen ta ställning, här och nu, ansikte mot ansikte!

Häpp! And good luck!"

Kunde inte låta bli att lufta min frustration här också!



Kommentarer
Postat av: anne

Jovars, och som jag svarade dig (någonstans) så har vi som tur är både juridiken och arbetsplatsrutiner och etiska riktlinjer att falla tillbaka på, men emellanåt dyker det upp situationer som får en att reflektera. Och så finns det ju alltid de som vill stöta och blöta de mest uppenbara som redan tystnadsplikten kontrollerar..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback