Farsan av Fares...

...såg vi i Karlstad igår tillsammans med R och Å-B. Det är en dråplig komedi om hur det är att vara invandrare och hur det är att vara en riktig man. Rekommenderas! Tänkte på att det är bara invandrare som kan driva med hur invandrare är (Fares!) och bögar som kan driva med hur bögar är (Gardell!). Om vi andra gör samma sak är det antagligen diskriminering och åtalbart.  Eller? Det är nog bara lärare som är lovligt byte för alla. Oss kan man driva med hur som helst utan risk för åtal, suck! Så vi själva avstår, det är så många andra proffs i den branschen.

SF Bio: Farsan

Efter bion var vi på Fontana di Trevi och åt god mat och fick en uppsluppen pratstund. Även R och Å-Bs  son Anders anslöt. Han bor i Karlstad och går gymnasielärarutbildning, med ämnet idrott  och något mer. Himla roligt att även en yngre generation vill häcka med föräldrar + sällskap en lördagkväll, vi uppskattar i alla fall sällskapet mycket. Det är glimten i ögat, precis som hos föräldrarna.

Titta så snyggt det kan bli med en cirkel av soja! Lax igen då, pressad potatis och tillbehör. Gott! Till det ett litet glas husets Jacobs Creek vitt.



Före bion var vi på shopping på Bergvik. Jag hade med en skidpjäxa för att försöka hitta nya av samma modell. Vi var inne på Intersport. Försäljaren tittade glatt på min medhavda smuliga och klibbiga skidpjäxa med en stålbåge fram och sa diskret att man nog inte får tag på såna i moderna skidbutiker numera. Han sa det alltså inte uttryckligen men jag förstod att han indirekt hänvisade mig till Myrorna typ!

Fast egentligen ska man inte handla så där. Nu för tiden så köper man skidor först, sedan pjäxor och därefter bindningar som skruvas på skidorna. Så han erbjöd sig snällt att sälja nya pjäxor till mig och byta till bindningar som passar.

Jag sa att jag ska tänka på det lite för jag fattar lite trögt med sport och så. Då sa han att jag nog inte skulle tänka för länge för grejerna håller på att ta slut och det är redan glest i sortimentet. Sporthandeln måste ha haft ett gyllene år med vinter i hela Sverige och så länge. Men jag tror kanske att jag behåller de klibbiga pjäxorna någon mer vinter. Det kan dröja 10 år tills nästa gång jag behöver dem. Och då är det nya bindningar igen.

Valla tänkte jag också köpa, men jag kollade lite på den uppsjö som fanns och orkade inte ta tag i det projektet också. Nästa gång jag köper skidor så får det bli vallningsfria. Jag kan alldeles för lite av det här för att ta mig fram och jag får lätt panik när jag inträder i en sportbutik. Det är de och så banker som får mig att svettas, annars kan jag shoppa var som helst.


Kommentarer
Postat av: Suss

Jag blir mållös när jag läser om dina vintervanor. Fast jag förstår någonstans i mitt inre kloka att det är helt naturligt för dig. Jag som bott i vinterlandet i 23 år innan jag kom hit, lyckades aldrig förstå det som är så naturligt för dig. Hur gör du för att inte ramla när du åker skidor???

Postat av: Mia

Kul att du gillade filmen, jag har vissa tankar om att jag vill se den. Ja, jag tror att man ska tillhöra den grupp man driver med för att det ska kännas enbart kul. Jag tror inte att endast lärare är en utsatt grupp som det är fritt att driva med... :-)

2010-02-14 @ 20:25:35
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Marie

Hahaha..du är underbar! Det skulle nog vara svårt att ogilla dig!

2010-02-14 @ 20:30:21
URL: http://www.mariee.se
Postat av: Marie

Jag hoppas att jag skrev ogilla....annars har jag formulerat mig fel...!

2010-02-14 @ 20:32:25
URL: http://www.mariee.se
Postat av: Inga M

Suss: Alltså jag ramlar ju, men tar mig upp när jag slutat skratta som värst. Fast jag kan drabbas av lätt panik när jag själv inte orkar knäppa av mig bindningarna och ta av skidorna. Sen funkar det bra. Jag åkte alltid skidor när jag var liten, vann KM när jag var 9 år. Himla kul tycker jag och det är dagens skämt numera, ingen tror mig!



Marie: Mmm Du skrev ogilla, en får tacke! Det känns verklígen som om jag är god vän med de flesta. Men jag skulle nog gilla att göra parodi på lärarsläktet, raljera med vårt kontrollbehov, vårt omsorgsbehov osv. Ha ha...!

2010-02-14 @ 21:07:47
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga M

Mia: Jag tror som Du att man måste ha en gemensam referensram för att uppskatta humor. Min USA-fd-boende son säger att det är därför amerikaner saknar humor, de kommer från så många olika länder att de saknar gemensam referensram.Och då faller många skämt platt till marken. Man måste på något sätt dela allvaret, det som är viktigt och allvarsamt, för det är det enda man kan skämta om, så att spänningen runt det släpper. Visst finns det fler yrkesgrupper som det skämtas om, men lärare är tacksamma offer eftersom alla vet hur "dom är".

2010-02-14 @ 21:12:19
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Selma

Jomen så är det ju. Vi har ju alla haft ett antal lärare under åren och jag tycker nog att det finns andra yrkesgrupper som också skämtas med. Jag tror att det man känner extra väl till och berörs av det uppmärksammar man på ett annat sätt helt enkelt.

2010-02-16 @ 07:55:04
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Inga M

Selma: Visst är det så.

2010-02-17 @ 18:34:06
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback