Fantastisk dag!


Så här ögonbedövande vackert var det alltså vid middagstid när jag gick ut för att ta en lång promenad idag söndag! Allting bara badade i ett gnistrande ljus, inte ett moln på himlen och precis lagom kallt, så där minus 5- 10 grader.


Jag gick förbi Gropekuêl, varggropen, där gubben har plogat fram mat åt rådjuren och älgarna och fällt sly till mat. Det var massor av spår mellan den här platsen och älven.


Jag hoppas att det var en synvilla att det ser ut som en svacka på det här taket. Alla funderar på snön på taken nu. Ska det egna taket hålla eller inte? Och gubben säger att såna här vintrar fattar man varför de har plåttak överallt i Norrland.  Här fanns också matplats för rådjuren och c:a 10 stycken håller till här. Det var ensilage och havre och sly. Dessutom plogat på åkern bredvid. Snödjupet här var 58 cm när Lars-Inge och Bengt plogade. Här nere börjar den plogade vägen ute på isen.


Här är i alla fall en som inte chansar utan skottar ner värsta drivan. R och M i huset bredvid skottade balkongen. Jag har försökt uppmuntra gubben att skotta vårt tak, men han föredrog att jaga hare idag, jag fattar inte varför ;-). 


Tack Bengt för den fina vägen ute på isen på sjön. En friskvårdsinsats för bygden!.  Den gör att det går att gå ute på isen, annars är det nästan en halvmeter djup snö, lite för mycket för att pulsa långt i. Jag gick till Kroksnäs, tror jag det var. Sen blev det fullt med vatten på isen  och lite geggigt att ta sig fram. Sjövägen går egentligen från Signebyn ända ut till Harnäs. Jag mötte ett antal vandrare på vägen och på sjön; Laila, Rune och Margareta, fru Holby, Hjördis på skidor, Daniel i traktorn, Anneli på väg ut på skidor. Det var ju uppfordrande vackert väder, man måste ha en god ursäkt för att inte gå ut och gå långt en sån här dag. Taxen på bilden är förstås Oskar.


Till slut kom gubben också efter att nästan ha skjutit haren (som vanligt!) Det går bra att jaga hare i skogen, där är inte så mycket snö. Vi åkte ut till Önnebyn och grillade korv, där var det strålande solsken sent på eftermiddagen och vi avslutade med att kalasa på kaffe och Naturpraliner från Sysslebäck som gubben fick igår när han var på kretsårsmöte där. De är sååååå läckra så man tror inte det är sant och den här pralintillverkningen är en succé. Kvalitetsgodis med naturligt innehåll från värmländska skogarna, blåbär, hallon o sånt. Men annat godis också.  Älgen på framsidan säljer bra. Tror inte att det hade funkat lika bra med en varg. ;-)


Kommentarer
Postat av: Mia

Gud vilken vacker dag (och vilka vackra foton) ni verkar ha haft igår. Vi hade en ganska grå dag här igår, men idag har vi ett strålande solsken här - och jag har semesterdag!

Postat av: Suss

Skicka upp mannen på taket innan det är försent. Mitt uterumstak är förhoppninsvis räddat, kärestan gjorde en insats i helgen. Han har även "tagit ner" min snömarkis på framsidan, men jag har hört talas om flera knäckta tak och ras pga snötyngden.

2010-02-08 @ 13:29:16
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Selma

Nära skjuts visst ingen hare.

2010-02-08 @ 19:39:17
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Inga M

Alla: Såna här dagar är det inte så många av under ett år, man måste bara ta vara på dem. Och Du Suss, här skickas ingen man upp på taket, han vägrar! Det går inte att lirka heller.,

2010-02-08 @ 19:58:18
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Sv. Du är ju värsta dermatologen ju! Visst, rodnad, irritation, torka och små, små finnar. På det stora hela har jag ignorerat det länge (make-up har dolt det bra) men när jag nu googlade och få se dessa blomkålskranar och läste att det finns risk för att det blir kroniskt, så då bestämde jag att jag inte vill ha det. En nära vän till mig medicinerar konstant (minns inte vilket preparat hon tar) men inför blodgivning behöverhon göra upphåll 14 dgar före. Ja, ja, struntsaker på det stora hela, men finns det hjälp att få på ett enkelt sätt så tar jag det.



Fast inflytelserik i 20 procentilen- inte en chans!!! Det fixar bara du! :)



Jo, kanske var jackan runt 1800, under 2000 kr definitivt.

2010-02-08 @ 20:41:00
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Anne: Nu måste jag bara googla på blomkålsnäsor! Fantasin har sprungit iväg alldeles för långt, måste få hejd på den!

2010-02-08 @ 21:46:52
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Daniel

Som ur en vintersaga vetja!!!

2010-02-08 @ 23:06:51
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Ailas

Görskön bild, menar den översta... även om de andra var fina också! :) Här var det nog nästan lika vackert i lördags, men söndagen var molnig och trist. Själv fick jag snällt stanna inne hela helgen, förkyld och dan. Sov mest, men idag är jag pigg igen! Allt för skolan! :D

2010-02-08 @ 23:25:58
URL: http://ailas.svenskablogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback