Budskap i text och bild.

Det här med hur budskap kan förmedlas i text och bild är intressant. Vi pratar ofta om det i familjen bl.a. för att sönerna är yrkesmässigt i bild - text- branschen.

Jag kan inte låta bli att reflektera över hur man kan göra bra reklam och dålig reklam. Här medan finns exempel på båda delarna och det blev tydligt eftersom de damp ner i lådan samtidigt och beskriver samma evenemang, julmarknaden på torget i Årjäng före jul.



Det till vänster är bra gjort tycker jag. Ändå är det  gjort av en amatör som gör detta utan ersättning,  L i Fölsbyn. Det är tilltalande i färg, mest bilder, lite text men enkel text och stor text. Man ser direkt de viktigaste sakerna; när, var, hur och vilka. Det är inbjudande med välkommen att bjuda på bocken.  Den som har gjort bladet finns inte omnämnd alls, tar inte upp någon dyrbar yta på pappret.

Det till höger är dåligt gjort tycker jag. Det är gjort av ett proffs i branschen, en som har betalt för sitt uppdrag. Det är plottrigt med alldeles för mycket text. Man får vara väldigt intresserad för att ta sig igenom den, ändå är baksidan också full med information. Och det handlar om ett enda evenemang, en kväll på torget i Årjäng. Den enda bilden som finns med, är på den som har gjort bladet!  Och den långa pratiga informationen om evenemanget är utformat som ett brev från henne till läsaren.

Hon lyckas alltså göra rejäl reklam för sig själv men hon fyller ingen funktion annars vid det här tillfället.  Vilken dag det handlar om står väldigt suddigt i lackbilden längst upp till vänster och jag fick leta länge innan jag hittade det. Mitt intryck av den här lappen är att reklambladsförfattaren är väldigt intresserad av att göra reklam för sig själv men egentligen helt ointresserad av själva evenemanget och sitt uppdrag. Jag hoppas förstås att jag har fel, för det är tydligen hon som ska få Årjängs centrum på fötter igen.


Kommentarer
Postat av: Tessan

Kul att du tar upp just detta för jag tänkte precis samma tanke när jag såg reklambladet för julmarknaden. Jag störde mig rätt rejält på att bilden på henne överskuggade allt annat...Hon kanske är en jättetrevlig och duktig människa men jag blev anti direkt.

Postat av: Inga M

Tessan: Jag härsknade när jag inte lyckades hitta datumet för evenemanget utan det stod lite suddigt längst upp i hörnet på lackploppen med röd text på röd bakgrund. Bladet till höger gav ett oprofessionellt intryck med sin tråkiga och röriga layout med en enda huvudperson och den personen inte på ¨något sätt hade en central funktion i evenemanget.

2010-02-14 @ 01:00:30
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback