Äppledadlar

På förekommen anledning (Agneta heter hon!) kommer här igen receptet på dadeläpplen:


3  Desserten var "Katarinas äpplen" alltså fyllda med hackade dadlar och hackade valnötter, men det går säkert bra med mandel eller andra nötter. Jag vet att man kan kärna ur äpplena med en sån där urkärnare, men jag blir galen om det finns kärnhus kvar och så vill jag ha mer urgröpt för fyllningen. Alltså skalar jag först äpplena, sedan delar dem mitt itu och gröper ur noga. Hålet fyller jag med tjockt av hackad valnöt och hackade dadlar. Sen sätter jag ihop äppelhalvorna igen, lägger i en form, penslar ordentligt runt varje äpple med flytande smör så det inte ska bli brunt medan vi äter de första rätterna. Så in i ugnen i 20 minuter på 225 grader. Lagom att sätta in när man börjar äta varmrätten, då hinner de bli färdiga och svalna av lite till ätdags. Serveras med vaniljglass / vispad grädde.

Till slut var det en mjuk fruktkaka med vispgrädde (onödigt mäktigt kanske efter en så kraftig varmrätt) till kaffet och Eckes Edelkirsch eller Calvados tror jag.

Kommentarer
Postat av: Ingmarie

Det vattnas i munnen på hela familjen när jag skrev upp detta recept må du tro!



Men de får lugna sig tills i morgon!



Kramen till dig!

Postat av: TT

Dom där äpplena lät himlans goda, detta ska testas!

2010-02-25 @ 22:43:49
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Inga M

Ingmarie och TT: Vaniljglass eller vispgrädde passar till. Vaniljsås blir för sött.

2010-02-25 @ 22:50:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback