Rökt röding ...

... som vi köpte i Töcksfors smakar kanon! Jag gjorde fyra olika såser till för att testa vilken som var bäst. Jag tog sojayoghurt och blandade med hackad inlagd gurka, inlagda rödbetor, hackat äpple och så en med hjortronsylt. Den med hjortron blev bäst, det tyckte vi båda, men kanske ska man köpa frysta hjortron istället och mixa dem först. Fast de blir väl för sura, det är nog sötman i sylten kontra det syrliga, kontra det salta rökta som är vitsen. Sen gjorde jag en god sallad till och hackad lök och hackat hårdkokt ägg och så potatis förstås. Helt schyst! Såsen med rödbetor i blir bra till julbordet och skinkan istället. Till dessert blev det mangomousse med passerad mango i barnmatsburk och vispgrädde.


Kommentarer
Postat av: Landkrabba

Åh vad gott det där lät! Har varit sugen på rökt fisk i flera dagar men som gravid får man ju tyvärr inte äta det...

Postat av: Suss

Nu har jag dreglat fulla tangentbordet efter den beskrivningen av såserna och sedan tänkt mig laxen till - i min mun och mage alltså. MMMMMmmmmm!!!

2010-12-15 @ 18:17:25
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

mmm det låter gott... men smakar nog ännu bättre till vätterrödingen... s

2010-12-23 @ 23:21:59
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback