"Kär i Umeå" - ljusfest.

På något sätt upplever jag Umeå som fullproppat med kultur. Det finns ett starkt intresse av att behålla staden vacker och att ha smakfulla dekorationer som samtidigt är lite uppseendeväckande. I  Umeå pågick när vi var där en ljusfest i hela staden. Den är tydligen årligen återkommande och temat i år var "Kär i Umeå".
Jag bara älskar det här! Undrar om man inte skulle kunna pryda den tomma färjanväggen i Årjäng med något vackert ljus, kanske olika dikter, om kärlek eller annat trevligt och vänligt.

Isskulpturen på torget. Den var otroligt vacker och har väl förutsättningar att få vara kvar ett tag nu när det varit minusgrader rejält, även om det inte var så kallt där som hemma när vi var där.




Den här vann omröstningen till favoritverket.


Fasaden på en skola




Dansbana tillfällig i ljus i en park.


Kärleksdikter på gatan.


Det här verket heter "Olycklig kärlek" om jag minns rätt.







Här har privatpersoner upplåtit sina lusthus till ljusinstallationer.


Kommentarer
Postat av: TT

Ouh vad mycket läckra effekter det finns i Umeå!

Jag tyckte skorstenarna i olika neon-nyanser under infarten till Sundsvall var maffiga men det här slår allt det.

Västerås har inte mycket fint alls.

Postat av: Ailas

Otroligt fränt, me like... Allra bäst tycker jag nog om den översta bilden Isskulpturen på torget. Verkligen tjusigt!



Tack för att du tog bilderna!

2010-12-11 @ 19:50:23
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: anne

Fint!!!

2010-12-11 @ 20:54:15
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

TT: De var också fantastiska, försökte ta kort men misslyckades.



Ailas: Håller nog med Dig, den är otroligt tjusig, hoppas minusgraderna håller i sig så den blir kvar.



Anne: Absolut!

2010-12-11 @ 21:23:55
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Så tjusigt, och ger positiv känsla. Jag blir glad bara jag tittar på alla kärleksbudskap.

2010-12-22 @ 04:57:14
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback