GRATTIS BLOGGEN PÅ 5-ÅRSDAGEN!


(Den vackra blombuketten som jag firar bloggen med, är den som jag fick av barn och barnbarn på födelsedagen! Jättefin var den och står kvar än här hemma nu, tack alla Ni för den!)

Nu firar jag femårsjubileum på bloggen.
 Det här var mitt
första blogginlägg.  Det är daterat till tionde december 2005. Jag trodde nog i ärlighetens namn just då att det inte skulle bli så många fler. Men det blev det. Just nu står räknaren på  4401  inlägg, så det borde väl innebära i genomsnitt ett par, tre inlägg per dag. Det är himla många när man försöker se dem alla framför sig. Min blogg är inte någon stor  Blondinbella-blogg, men jag har många fler läsare än jag någonsin trodde var möjligt, fortfarande mer besök än Årjängsportalen tror jag om jag räknar rätt. Besökarna betyder en del och visst kollar jag statistiken, men jag skulle skriva om det så bara var 5 personer som läste bloggen dagligen!

Det är alltså fortfarande roligt med blogg, att skriva själv och att läsa andras. Jag skriver fortfarande o-nischat, min blogg handlar om att dokumentera hur jag själv ser omvärlden, vad jag ser just nu och vad jag tänker om det jag ser. Det kan handla om smått eller stort från vardag till politik.  En del lämnar jag ut av privatlivet, men inte allt. För mig finns skarpa gränser som jag inte går över, urvalet av publicerbart är kräset, fast det kan man nog inte tro när man läser min blogg. Jag respekterar omgivningens önskemål också förstås, den som inte vill vara med på bild slipper eller så maskar jag bilderna.

Ibland använder jag mycket tid till bloggandet, men inte till vardags. Skrivandet går nästan  lika snabbt som att prata så det är inte alls tidsödande. Det som kräver tid är bildhanteringen. Men både den och skrivandet är mycket snabbare nu med nya datorer och ny programvara. Det går jättesnabbt att skifta mellan blogg och andra sidor vilket underlättar länkande till andras texter och internt till egna bilder. Det jag däremot alltid lägger rätt mycket tid på är tidningsläsande på nätet. Och det trycker tyvärr periodvis undan bokläsandet vilket är irriterande. Jag vill egentligen hinna med båda delarna.  

Vad jag inte begrep när jag började, var att det skulle utveckla sig en krets av bloggare som läser och kommenterar hos varandra, ett slags nätverk som man befinner sig mitt i eller i utkanten av. Och egentligen handlar det nog om att man finns i ett antal nätverk i periferin.

En period märkte jag att jag försökte läsa och kommentera i för många bloggar.  Det blev en plikt och ganska slentrianmässigt, både läsandet och skrivandet. Då valde jag att backa tillbaka och stryka några bloggar från läslistan, rensa bort, samtidigt som jag behöll några få. Det innebar att jag kunde läsa "mina" bloggar oftare och ha en mer givande kontakt. Alltså några nära, som man nog kan kalla bloggvänner.

 Sen finns det förstås en krets av bloggbekanta utanför den inre cirkeln, bloggar som jag läser ibland när andan faller på eller när  ett tema är aktuellt som jag vet att någon brukar skriva om.

Jag planerar att göra en slags summering av bloggvänner och bloggbekanta, en tillbakablick på de som funnits med, försvunnit eller finns kvar. Det kommer lite nu och då framöver under en egen kategori tror jag.

Mitt liv har förstås ändrat sig under de här fem åren som har gått. Barnbarnen som då var små har kommit upp i skolåldern. Dotter som bott några år ute skogen utanför Umeå har återvänt till att bo inne civilisationen igen.  LA-sonen som då bodde i Los Angeles har flyttat  till Stockholm och dessutom gift sig med sin japanska flickvän. De har köpt lägenhet.  Äldste sonen lever i ett etablerat förhållande och har också köpt lägenhet, sånt känns stabilt. Alla tre barnen har jobb som de verkar trivas med och det glädjer en mor förstås. Gubben har fler anställda  i sin lilla byggfirma och han själv jobbar inte så mycket praktiskt i den, utan det blir mer av att serva med materiel, göra pappersjobb och räkna på kommande arbeten.  Jag själv har gått från att jobba som klasslärare tillbaka till speciallärartjänst, på samma skola dock. Min mamma fanns fortfarande i livet 2005, rätt så pigg, men nu har hon alltså lämnat jordelivet och mig. Det är en stor förändring och en sorg som hela tiden gör sig påmind, varje dag. 

Men det mesta är sig likt annars, bostaden är samma, gubben är kvar, vi är hyfsat friska, de närmaste vännerna finns också kvar, åtminstone de flesta av dem, och några nya har tillkommit.


Kommentarer
Postat av: TT

Jaa... tänk vad tiden går och man plitar på.

För min del är bloggen både en ventil och en rolig grej.

Jag vill inte lämna ut allt för mycket och inte heller ha för långa pauser mellan inläggen.

Postat av: Selma

Visst är det helt fantastisk vad det utvecklade sig till ens bloggande. Jag skulle bara testa och hade länge tre läsare på min blogg nu har jag vänner på nätet på ett sätt jag inte trodde var möjligt.

2010-12-10 @ 12:11:36
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: frikadellen

Svar. Iphone 4 är underbart och MYCKET användarvänligt

Jag måste tyvärr säga att jag är frälst.

2010-12-10 @ 12:27:48
URL: http://frikadellen.blogg.se/
Postat av: anne

En så härlig reflektion av ditt bloggande du skrivit. Nog har bloggandet blivit annorlunda än man tänkte sig från börjn, OM man nu egentligen funderade så mycket på den saken. Nya vänner är nog det bästa, sådana man har träffat och ännu inte lyckats få till det med.



Skriva dagbok gjorde jag en gång, bloggandet har blivit ett slags dagbok även om min mestadels består av trams, men trams som är kul att se tillbaka på.



Jag är glad att din blogg finns. :)

2010-12-10 @ 13:23:34
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Ailas

Grattis Inga på denna stora bloggfödelsedag! Du låter alltid så engagerad som om hade du nyss börjat. Det är endast den vana hanteringen som avslöjar veteranen i dig. :)



Själv har jag bara hållit på i drygt ett år, men det har varit ett mycket roligt år. Precis som du, har jag fått uppleva nya läsare och flera regelbundet läsande och kommenterande bloggvänner. De berikar med sin närvaro, men bidrar framför allt till min vidareutveckling som människa. Vi behöver utblickar från skilda håll, annars är risken stor att vi fastnar och stagnerar.



Jag vill passa på att önska dig och din blogg fortsatt god utveckling och ser fram emot många givande inlägg här.

2010-12-10 @ 13:48:49
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: åsa

Får väl passa på att gratulera din blogg på femårsdagen!

Visst går tiden fort och tänk, så många "bekanta" man fått via bloggen, senast idag fick jag ett julkort från en bloggvän jag aldrig träffat, sånt gör en glad!

Tycker väldigt mycket om att läsa din blogg, det är många fina foton och tänkvärda inlägg och det känns roligt att du delar med dig av din vardag..

Ha dé!

2010-12-10 @ 15:45:34
URL: http://tantraffas.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag GRATTAR dit och din blogg! Dessutom är jag glad för att jag kan räkna in mig bland dina blogvänner, för det gör jag...:-) Jag har haft mycket nöje under årens lopp genom att att läsa dina inlägg. Ibland har de gett till längre tids reflektioner och ifrågasättande, t.ex vargfrågan... Som jag fortfarande är litet dubbel i.... Så skriv på, så läser jag och funderar vidare!

2010-12-10 @ 18:23:32
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Tina & Olle

Vi vill skicka ett STORT GRATTIS!! Både till födelsedag (lite sent men ändå) och till Bloggen.

Visst är det vackert en härlig vinterdag. Du har väldigt fina bilder med på din blogg-sida. Vill passa på att önska God Jul då vi inte ofta kommenterar fast vi är och läser rätt så ofta.

Ta det lugnt och njut!!

2010-12-10 @ 19:04:02
Postat av: Herta

Grattis till Dina år med bloggen. Nu är det fortsättningen som gäller.

2010-12-10 @ 19:34:05
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Suss

Grattis på 5-årsdagen och tack för att jag är här, en bland de andra bloggarna!

2010-12-10 @ 21:29:37
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Gunvor

Din blogg är den bästa jag hittat. Läser den varje dag. Den är inte flummig eller egocetrisk eller fanatisk som många bloggar är. Den är personlig men inte privat. Vettiga åsikter, naturligt vardagsliv i lagom doser som många skulle behöva...

2010-12-12 @ 15:57:56
Postat av: Inga Magnusson

Alla: Tack för gratulationer och vänliga ord! Jag kommer att fortsätta som förut utan större förändringar ser det ut som. Inläggen bara hopar sig, nu är kön lång!

2010-12-12 @ 20:31:15
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback