Gamlia ...

... heter den plats i Umeå där museerna finns, Bildmuseum som hade en fin utställning (och en ful med bildäck!!!), Skidmuseum (där olika tidsåldrars skidor finns med. På förekommen anledning ;-) sökte vi Assar Rönnlunds skidor för de finns där, men var nog för tillfället i magasinet),  och så Västerbottenmuseet.



Kul bild från den fina utställningen.


En bild till som vi gillade.  Dotter o jag har ofta samma smak när det gäller bilder och figurer. Det var roligt att få gå med henne här.


Och den här var dotterns favvo, en akvarell.



I Västerbottenmuséet fanns uppbyggt det gamla Ammarnäs (tror det heter så), byn som blev ett centrum för handel här uppe, bl.a. för handeln med samerna. Jag är inte så väl påläst som jag borde vara, men nu när gubben har hittat jaktmarker här uppe så ser jag fram emot att få komma hit lite oftare och lära mig mer.





Kommentarer
Postat av: Herta

Såg Ni den gamla Kalvträskskidan. Den hittades av min sons pappas morfar 1923-24 och lämnades in till museet 1925 tror jag.

Postat av: Inga Magnusson

Herta: Antagligen gjorde vi det. Det var uppställt hundratals skidor där i kronologisk ordning från de allra äldsta till dagens. Men jag vet inte vilket par exakt det kan ha varit.

2010-12-14 @ 05:07:11
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Herta

Den absolut äldsta skidan som finns bevarad i hela världen , tror jag, 5200 år f kr.

http://skefo.skelleftea.org/kalvtr%E4skskidan.htm

2010-12-14 @ 22:18:54
URL: http://hertabloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback