En vit jul ...

... önskar jag barn och då handlar det inte om snö.  Hillevi Wahls beskrivning under länken är hjärtskärande.  De föräldrar som behärskar alkohol kan säkert ta glögg och snaps, men  en del klarar det inte utan att det spårar ur. Även svaga och trasiga människor blir föräldrar. De orkar ibland inte med ens sig själva och då ännu mindre att ta hand om sina barn. Livet är så.

Barn kan ha dåliga jular av olika skäl och alkohol kan vara ett. När jag hade klass så sa jag varje år ungefär så här sista dagen före lovet:

- På julaftonskväll har jag en speciell stund när jag tänker på er alla. Då tänker jag lite på var och en av er. Jag tänker på ........ (och så rabblade jag upp allas namn lite långsamt och tittade på dem i tur och ordning).

Och jag hade verkligen den stunden varje julafton när jag tänkte på varje barn i min klass, rad för rad, en och en,  allihop. Och samtidigt bad jag en bön till högre makt att någon skyddsängel skulle hålla sin hand över mina små änglar. För de flesta barnen spelade detta ingen som helst roll, men om någon fick en jobbig och ensam  julafton  så föreställde jag mig att det kunde värma lite att veta att någon tänkte på just honom / henne.

Nu har jag ingen klass men kommer att tänka på de barn jag har nu istället.



Kommentarer
Postat av: Herta

För ej är det självklart att ha en vit jul även om jag inte är nykterist. Men på Julen är det så. Julen är barnens högtid och ungar har rätt till föräldrar som är helt sin själva och som beter sig på samma sätt.Här finns bara vuxna barn idag men vi fortsätter nog på samma sätt.

Postat av: Selma

När jag blev till arbetade min mamma på alkoholistanstalt, hos oss var julen alltid en julmustens högtid. Ett glas vin till maten andra dagar var helt ok. Någon pilsner eller gin&tonic också men julen var en helt alkoholfri högtid hos oss. Så är det fortfarande.



God Jul!

2010-12-23 @ 13:19:27
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Trolda

Åh så fint av dig! Tror tyvärr det är många barn som lider i tysthet under julhelgerna...tänk om alla tänkte på dem istället och handlade kärleksfullt..då skulle det inte vara några sådana problem.



Jag önskar dig o din familj en riktigt härlig o mysig jul!!! =D



Trolda - god jul! =D

2010-12-23 @ 17:27:24
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Marine Halvarsson

Hejsan! Halkade in, av en tillfällighet, på din blogg och läste ditt senaste inlägg... Så fint det kändes!!! Äkta, varmt och medmänskligt. Och sorgligt att det är nödvändigt....

2010-12-23 @ 19:25:35
Postat av: Inger Maryissa

Ja, man önskar att alla barn finge en trygg och fridful och lycklig Jul.

för det är ju så det ska vara...



2010-12-23 @ 21:22:16
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: anne

Nu blev jag rörd.



Jag tror säkert att det har gjort skillnad för åtminstone ett endaste barn under dina lärarår och det är allt som räknas.

2010-12-23 @ 22:38:32
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Jag läste samma artikel. Det är förskräckligt att det är verklighet för så många barn. Jag har inte förräån i vuxen åälder fattat att många dricker alkohol under julen. Tänk vad jag varit förskonad fråän.

JÄTTEBRA att du sa så där till barnen och gjorde det personligt. Det kan vara en överlevnadstråd och en hjälp att orka, för den som faktiskt har det som Hillevi Wahl skrev.

Önskar dig och alla de dina en GOD JUL även här! KRAM på dig, hoppas vi ses snart!

2010-12-23 @ 22:54:57
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Alla: Ja, man vill inte tro hennes berättelse, men visst är det så att många barn har det så här. Över en helg som julen blir det extra tydligt när vi förutsätts ha det så mysigt och trevligt med släkt o vänner.

2010-12-24 @ 06:58:18
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Vilken kanonfröken du verkar ha varit och är fortfarande! Hur många lärare tar sig tid med att tänka på sina elever mitt i julaftonsfirandet? Långt ifrån alla misstänker jag.



En vit jul utomhus har vi. En riktigt vit jul inombords blir det inte för mig, men ändå med stor måtta... som alltid.

2010-12-24 @ 08:10:16
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback